Aanvankelijk heerst enige verwarring onder de gelederen. Subaru's nieuwe Impreza is nog niet losgelaten op onze contreien, maar diens XV variant staat ondertussen wél al in ons testwagenpark. En in de toonzaal. Nu zonder de titel Impreza in de naamsbadge overigens, wat de zaken niet bepaald uitklaart. Want zoals in de inleiding al werd aangegeven, is de XV in essentie een verhoogde en stoerder aangeklede vijfdeurs Impreza. Niet elke hatchback komt ongestraft weg met zo'n anabolenkuur, maar de crossover hier voor ons verschenen staat dat beetje artificieel toegevoegde patserigheid wel. De koets leunt desondanks meer aan bij een gewone hatchback dan bij de specifiek daartoe vormgegeven SUV concurrenten uit het C-segment; maar als BMW wegkomt met een X1 diezelfde strategie indachtig, waarom dan ook niet? Wij geven ze alvast het voordeel van de twijfel, want dit plaatwerk is Subaru's meest frivole en steekhoudende in jaren. Die zorgvuldig aangebrachte welvingen in de flanken, de knap uitgewerkte lichtunits vooraan ... iemand heeft zijn huiswerk gemaakt.
Geen typische SUV dus, die XV, maar dat mag de pret vooral niet drukken. De relatief lage daklijn (1,57m) en hoge bodemvrijheid (220mm) zorgen ervoor dat Subaru's 4,45m lange crossover een stuk compacter voor de dag komt dan hij binnenin blijkt te zijn. En aangezien zijn opponenten doorgaans net het omgekeerde weten te presteren, mag dat als een belangrijk pluspunt worden gerekend. In de koffer met hoge laadvloer past 380 liter, met de achterzetels plat zelfs 1.270l. Dat de XV door zijn lage zwaartepunt - vooral met dank aan de laag ingebouwde boxermotor uiteraard - ook vrij compact en gefocust rijdt, verklappen we bij deze alvast; ook van achter het stuurwiel geeft de Japanner een erg overzichtelijke, hanteerbare, zelfs kleine indruk. Parkeersensoren werden dan ook naar de optielijst verwezen, in elk uitrustingsniveau. Een setje voor en achter kost je apart telkens € 395. Niet nodig, dus niet verplicht. Zoals het altijd zou moeten zijn.