Tijdens de volgende test, met een productieversie en op Belgische bodem, gaan we wat dieper in op de veiligheidsvoorzieningen. Toch kunnen we nu al kwijt dat Toyota hier evenmin de mist in gaat. Er is een uitgebreide collectie plofkussens, gordelspanners, hoofdsteunen en zelfs Isofix bevestigingspunten. Voor deze circuittest zijn de elektronische waakhonden echter belangrijker. En daar noteren we ABS met remkrachtverdeler, tractiecontrole en stabiliteitscontrole. Een opsteker is dat de systemen hier op z'n minst eerlijk zijn. Toyota programmeerde de stabiliteitscontrole met drie standen (aan, sport en uit) en terwijl de eerste zeer conventioneel is en de tweede je enkele decimeters speelruimte geeft, is de uit-stand ook echt uit. Dat klinkt logisch, maar de lijst met constructeurs die ook dan stiekem nog een remschijf aansturen om ervoor te zorgen dat je alles heel houdt (of een conceptueel gebrek te camoufleren) is langer dan je denkt. Het is een circuittest, dus toch relevant.
Geef commentaar
comments by Disqus