Binnenin komt de rode lak nog eens piepen - een slimme manier om de hip-factor boven te halen en plastic uit te sparen. Verder werd het interieur naar goede VW-normen ontworpen. De panelen voelen hard maar degelijk aan en verraden meteen het concept van dit wagentje. Hij is niet de goedkoopste in de budget-klasse, maar het is de gedachte dat telt. En ze zijn ruimdenkend daar in Wolfsburg. Zo moeten we de spiegels handmatig verstellen, met zo'n hendeltje ja, en kunnen we enkel het raam aan onze kant openen en sluiten. Dus je weet wat dat betekent: Strekken en sukkelen om de spiegels goed te richten - en idem dito om de ruit te openen aan de rechterkant. Elektrisch, gelukkig.
Het stuurwiel mocht iets dikker zijn en is alleen in de hoogte regelbaar. Wij zien echter nog steeds niet in waarom een afgeplat exemplaar zoveel meerwaarde biedt. Een modegrill allicht. Een armsteun in het midden blijft afwezig, maar compensatie wordt geboden door een uitgekiende bult in de deurpanelen. De stoelen zitten best goed maar zijn niet geschikt voor verre reizen. Of wat had je gedacht.
Aan plaats hebben we dan weer geen gebrek, zelfs achteraan niet - als je de buitenafmetingen in acht neemt tenminste. Er is plaats voor vier volwassen, en twee daarvan beschikken over een bekerhouder. De lage gordellijn en grote raamoppervlakken verzekeren een uitstekend zicht met een gezonde dosis lichtinval, en de hellende voorruit versterkt dat ruimtegevoel. De moduleerbare koffer kan 251 liter aan en met de zetels (bijna) neer kom je zelfs tot 951 liter. Niet mis voor zo'n kleintje. Skivakanties staan misschien niet bovenaan de lijst, maar het uitje naar de supermarkt lukt zonder al te veel problemen.
Ons testexemplaar kent welgeteld twee opties en eentje daarvan heet Cool&Sound (€ 750): Klimaatregeling, een radio/CD/MP3 met AUX-ingang en 6 luidsprekers. Het standaardpakket omvat onder meer elektrisch bediende ruiten vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een 12V-stekker.