Het standaardpack van de Move Up bevat stalen 14" velgen. Met wieldoppen dus, maar wel ver in de hoeken geduwd. En dat is goed nieuws; Voor de stabiliteit, maar ook voor het uitzicht. De up! heeft een sterke basis en daar houden we van.
Maar wie zoekt die vindt.. altijd een paar minpuntjes. De zijdeuren vallen erg breed uit, en al zeker in vergelijking met de rest van de amper 3,54m lange koekentrommel. Voor je het weet heb je een afspraak bij de koetsenmaker te pakken - na een iets te enthousiaste uitzwaaibeweging bijvoorbeeld. Vooraan dan mocht het VW-embleem iets kleiner naar onze smaak. Vrees voor verwarring is gegrond, maar laten we niet overdrijven. Om de pijn te verzachten: Volkswagen is lang niet de enige autobouwer die zoiets uitsteekt. En dan is er nog de glazen achterklep. Erg leuk en knap allemaal, maar uitkijken voor vingerplekken is een must. Nu dan, dat was grotendeels detailkritiek; We geven toe dat de functionaliteit, de knappe poep en het robuust profiel (bijna) alles goedmaken.
Het verdict: de Up is een leuk ding - compact vanbuiten en, zoals je zo meteen verneemt, verrassend ruim binnenin. Hij oogt schattig maar niet kinderachtig en neemt zichzelf serieuzer dan de gemiddelde concurrent - of misschien wel alle concurrenten. Niet dat we Volkswagen betichten van een gebrek aan emotioneel inzicht, maar hun aanbod loopt doorgaans niet bepaald over van fantasie. Toch slaagt het autootje grotendeels in z'n opzet, door simpliciteit en glans op een geslaagde manier te combineren.