Het is al van 2004 geleden dat Renault z'n Roemeense dochteronderneming met een idee dat even simpel als briljant was weer op de kaart zette. Elke Europese autobouwer zocht, en zoekt nog steeds, naar manieren om de klanten meer snufjes en luxe (en we zetten ‘comfort' bewust niet op de lijst) en stijl aan te smeren voor steeds hogere prijzen. Renault draaide de redenering op z'n kop en wilde -in eerste instantie eerst ontluikende- markten juist voorzien van een functioneel en aantrekkelijk geprijsd vervoermiddel. Toegegeven, de Logan oogt in West Europa niet helemaal op z'n plaats met z'n klassieke drievolumekoets, maar hij staat ook nu nog in de catalogus vanaf € 6.290.
Het eerste (niet volledige) verkoopsjaar bouwde Dacia 22.833 voertuigen. Afgelopen jaar waren dat er meer dan 800.000. Een ruim break, bestelwagenversie, vijfdeurs én een bijzonder populaire SUV toonden aan dat z'n scherpe prijzenstrategie ook toegepast kan worden op producten die de Europeaan kan smaken. De Lodgy is de nieuwste telg, en die lijkt bij voorbaat alles in huis te hebben om het te maken. Hij is er vanaf € 9.990. Een Citroën C3 Picasso Atraction 1.4 VTi kost - om er een concurrent uit te pikken - meer dan de helft meer, terwijl de Lodgy toch meer stouwcapaciteit biedt dan een Renault Grand Espace. Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn.
De instapversie, een 1.6 benzine met 82pk, is zoals je mag verwachten behoorlijk uitgekleed. Voor de hierboven geafficheerde knalprijs krijg je geen bagageafdekking, radio, boordcomputer, kofferverlichting of 12V-stopcontact. Maar als je door het gamma loopt, langs de 1.2 Turbo (benzine), 1.5 dCi met 90pk en een variant van hetzelfde dieselblok met 110pk dan eindig je in het slechtste geval bij € 15.390. Duurder gaat niet en daar zit wél een radio, manuele airco, mistlichten, elektrisch bediende ruiten én zeven zitplaatsen in. Er zijn natuurlijk nog wat opties, maar ook daar zie je dat Dacia het vet van de soep heeft geschept. Metaalkleur kost € 380, lichtmetalen velgen (16") kosten € 450 en een geïntegreerd navigatiesysteem is eveneens voor € 450. Allemaal prijzen waarop eender welk Europees merk z'n tanden stukbijt.