Eigenlijk maakt de Lodgy gebruik van het onderstel van de MCV - dat is de break met verlengde wielbasis in het Logan-gamma. Maar om voetgangervriendelijker te zijn heeft de structuur vooraan enkele hertekende balken. Achteraan vinden we dan weer de ophanging van de Kangoo, omdat die soepeler is dan die van de MCV. Het belangrijkste is dat deze monovolume zich met een wielbasis van 2,81m en een totale lengte van 4,50m met zijn prijs uit het B-segment, comfortabel nestelt in het C-segment. Tussen de Scenics en Tourans van deze wereld.
Dacia verheft z'n prijsbewuste ingesteldheid ook stilaan tot kunst. Want de Lodgy mag dan wel met meer soberheid zijn vormgegeven als pakweg een Scénic, hij oogt wel bij de tijd. De afstand met de Logan, die de renaissance van het merk destijds inzette, is groot. De Lodgy oogt zelfzeker met z'n grote koplampen naast een prominente radiatoropening. Hij ziet er ook degelijk en dynamisch uit, wat onder meer aan de oplopende gordellijn te danken is. En dan heb je nog de achterlichtblokken die je haast frivool zou noemen.
Praktische kenmerken op het offerblok leggen, daar doet Dacia evenwel niet aan mee. Alle portieren openen ruim en de grote kofferklep is zowaar meer dan een meter breed. En er zijn nog meer indrukwekkende afmetingen. In z'n configuratie met vijf zitplaatsen is de laadruimte ook nog eens 1,18m lang. Er past met andere woorden een europalet in en dat is botweg indrukwekkend. Vertaal je dat naar de gebruikelijke liters koffervolume dan is dat minimaal 207l (met zeven plaatsen), liefst 827l met vijf man aan boord en zo maar eventjes 2.617l als je alle passagiers thuislaat. Zoals in de inleiding gezegd - dat is meer dan een Renault Grand Espace.