Terwijl de Europese autoconstructeurs het jongste decennium vooral getracht hebben hun producten in meer stijl, snufjes en -vooral- marketing te verpakken om de bedrijfskas vet te mesten, keek Renault de andere kant uit. Het (her)lanceerde het Roemeense dochteronderneming Dacia als heus budgetmerk en wou vooral uitpakken met vlijmscherp geprijsde, betrouwbare producten. Met succes. Inmiddels bouwt Dacia 800.000 auto's per jaar en is het aan een monovolume toe. Dat is de Lodgy die er net als de recente Duster helemaal bij de tijd uitziet, maar nog steeds voor weinig geld van eigenaar wisselt. Het model staat met een 82pk sterke 1.6l al voor € 9.990 in de catalogus. En zelfs de topversie die wij hier aan de tand voelen - een 1.5 dCi met 110pk - staat voor hooguit € 15.300 in de prijslijst.
Voor een budget waarmee je ander enkel op de occasiemarkt of in het B-segment terecht kan, biedt Dacia je alvast een onklopbaar ruimteaanbod. Er is plaats voor vijf of zeven inzittenden (en dat mogen gerust volwassenen zijn) of tot 2.617l bagage. Meer dan een in een Renault Espace! Natuurlijk moet je daarvoor een interieur met harde plastics tolereren, zijn de uitrustingsmogelijkheden niet eindeloos en kan je evenmin met het zitmeubilair goochelen als in pakweg een Zafira. Maar Dacia belooft en levert het essentiële, terwijl het gebruik van twee kleuren voor het interieur en enkele deskundig neergepote sierlijsten net genoeg tegengewicht bieden. Rijhouding en zitmeubilair zijn niet ronduit schitterend, doch ruimschoots adequaat. Hetzelfde geldt voor de veiligheidsuitrusting die toch steeds ABS, 4 airbags en 3 Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes omvat.
Een wielbasis van 2,80m in combinatie met ruime veerwegen garandeert ook op een pokdalig wegdek een hoog comfortniveau zonder dat je kan zeggen dat de koets gaat wiegen en deinen. Ook als het wat harder gaat, blijven de koetswerkbewegingen onder controle. En onvoorspelbaar reageert de monovolume nooit. De 1.5 dCi levert in deze uitvoering 110pk en 240Nm (een variant met 90pk en 200Nm is eveneens leverbaar), heeft als enige een zesbak en heeft een opgegeven verbruiksgemiddelde van 4,4l/100km om naast een sprinttijd van 11,6 tellen en een top van 175km/u te leggen. Het is daarmee natuurlijk geen sprinter - wel een vlotte verkeersdeelnemer. We sluiten er het positieve eindrapport van de Lodgy mee af.