Stel, je zou rondlopen op het einde van het Krijt, ruwweg zo'n 60 miljoen jaar geleden. Dan zie je om je heen een hoop kleine zoogdieren die zich snel en met relatief gemak aanpassen aan veranderende omstandigheden. Maar héél af en toe kan je nog een dinosaurus tegenkomen. Een kolos die door de geschiedenis en plotse wijzigingen in z'n leefomgeving tot uitsterven gedoemd is. Welnu, de Jaguar XKR-S is zo'n mastodont. In de lange neus zit een 5,0l V8 die gevoed door een compressor sloten benzine omzet in bergen vermogen en trekkracht en dat allemaal loslaat op de achterwielen. Downsizing? Nog nooit van gehoord... Efficiënt? What's fun about that!
Zelfs sportwagenconstructeurs, Jaguar incluis - zo getuigt de CX-16 die we op het Salon van Frankfurt te zien kregen, zoeken naar manieren om de rolweerstand te verminderen, de cilinderinhoud te verkleinen en het verbruik te reduceren. Maar niks daarvan bij deze € 141.300 kostende XKR-S. Je kan het blijven bouwen, maar in West-Europa zorgen de almaar stijgende belastingniveaus ervoor dat dit soort uitspanningen almaar zeldzamer wordt. De vraag is natuurlijk of we daar wel iets aan missen? Misschien brengen nieuwe technieken ook nieuwe sensaties...