Jaguar werkt hard aan de sportwagen van de toekomst. Dat mag blijken uit de CX-16, een studiemodel met een compacte motor, een start/stop-systeem en hybridetechnologie en de voorbode voor een productiemodel dat F-Type zal heten. Allemaal zaken die de € 141.300 kostende XKR-S niet heeft. Die beschikt over een 550pk en 680Nm sterke 5-liter V8 mét compressor die al dat geweld op de achterwielen los laat. Als dat klinkt als bruut en dorstig dan is dat alvast accuraat. Tijdens de test verdween er steevast meer dan 20l/100km uit de tank, maar je kan dan wel in 4,4 tellen naar 100 en doorgaan tot 300km/u. Als je durft tenminste. In de koude testomstandigheden wou het rubber niet aan het asfalt kleven en kostte het de nodige moeite om de neus steeds de juiste richting uit te laten wijzen. Een communicatief stuur ten spijt.
De rest van de auto is evenmin zonder gebreken. Zo is het instrumentarium zeer summier, begrijpen we (in het algemeen) niet waarom constructeurs nog de moeite doen om onbruikbare achterzitjes te monteren en zou je de hoofdruimte krap kunnen vinden als je kruin nogal hoog boven de aarde uittorent. Anderzijds is er best veel opbergruimte: 330l, de achterzetels buiten beschouwing gelaten. Het zitmeubilair vooraan zit meer dan goed. En uit de uitlaatlijn rolt een klank die doet vermoeden dat Jaguar een orkaan in de neus heeft gestopt. Het is niet eens zo ver van de waarheid.