Wie net een Mini Cabrio heeft besteld slaat nu ongetwijfeld even rood uit, want dit is hoe de dakloze reïncarnatie er in de eerste plaats had moeten uitzien. De Roadster straalt meer luxe, status en sportiviteit uit dan de 2+2. Dat laatste komt vooral door het langere achterwerk -weg met die overbodige zitjes achteraan- en de lagere voorruit, die onder een scherpere hoek werd geplaatst. De inzittenden lijken nu pal in het midden te zitten, waardoor het ontwerp min of meer in balans valt. Mini houdt de poten ook mooi in de hoeken, resulterend in een wielbasis van 2,46m en een kloeke koets. Brede portieren versterken die uitstraling maar vergen ook extra voorzichtigheid op supermarktparkings.
De stoffen kap laat zich gemakkelijk losmaken en opbergen. Vertrekkensklaar in no time, maar je moet wel even de pols doen werken - of € 810 spenderen aan een elektrisch exemplaar. Eenmaal dakloos zie je niets meer van het mechanisme en het resultaat overstijgt dat van een afdekhoes. Een serieuze pluim voor Mini. Nog een opsteker is de koffer - die nu 240 liter slikt en enkel kan geopend worden als de sleutel van het contact is. Je weet maar nooit. De ruimte is gemakkelijk bereikbaar van binnenuit dankzij een handig doorgeefluik, en om het af te maken werd er een netje op de laadvloer gespannen om losse items op hun plaats te houden.
Zwarte koplampkappen, mistlichten en verwarmde buitenspiegels komen als standaard. In optie noteren we enkele chroomaccenten (€ 125), runflat-banden (€ 95), een regen- en lichtsensor (€ 120), speciale lak (€ 490) en het ‘red hot'-pakket (€ 550) bestaande uit 17" alu velgen, xenonlichten en een sportknop.