Eerst een beetje geschiedenis. Toen GM-dochter Opel net voor de millenniumwissel een compacte zevenzitter op basis van de Astra op de markt bracht, kregen de traditionele Franse monovolumebrouwers het eventjes benauwd. Eventjes? De budgetvriendelijke Zafira verkocht meteen als zoete broodjes, stak in 2005 nog een tandje bij met een over de hele lijn eleganter voorkomen en blijft tot op heden één van Opel's belangrijkste modellen. En een al even grote doorn in het oog van la connexion française. Begin 2011 bracht de Bliksem de Zafira Tourer Concept mee naar het autosalon van Geneve, een studiemodel dat niet alleen een stuk groter leek dan de huidige Zafira, maar ook "meer Insignia" was. Voor Opel is dat synoniem voor premium. Beide indrukken bleken correct, toen de Duitsers in juni van vorig jaar de Zafira Tourer officieel voorstelden. Vandaag buigen we ons over de details van die gedaantewisseling.
Groter en sjieker: het kan haast niet anders of de prijs moest mee omhoog. Laat je dan ook niet vangen door het prijskaartje dat op de oude Zafira plakt, die tot nader order als budgetvriendelijk(er) alternatief in het gamma blijft. Die moet nu minstens € 21.550 kosten, wat een flinke slok meer is dan de instapprijs van de nieuwe Tourer, dewelke al vanaf € 20.350 van de hand gaat. Zoals aangekondigd is dat is maar de helft van het verhaal: de oude Zafira rolt enkel nog in het middelste uitvoeringsniveau van de band - Enjoy meerbepaald - en krijgt altijd de 1.7 CDTi Ecoflex onder de klep. De nieuwe Zafira Tourer daarentegen, stapt in met een 115pk sterke1.8 benzine in de Essentia livrei. Die naam dekt de lading: wil je van al het nieuwe lekkers proeven, dan moet je stijgen in de rangorde én de optielijst. Zodoende kost onze testwagen, een Cosmo met de 2.0 CDTi 165pk in het vooronder zonder extra franjes alvast € 28.400. Met gemonteerde opties bijgeteld lezen we € 39.400 af van de bestelbon. Voor de goede verstaander weze het duidelijk: ook bij Opel gaat enkel de zon voor niets op.