Even in stereotiepen denken. Mama wil graag hoger zitten en prefereert bruikbare ruimte boven een flitsende koets. Geen break dus, laat staan een berline alsjeblieft. Allemaal goed en wel, zo redeneert papa ... maar als het even mag, wil de toekomstige gezinstaxi dan wel nog een beetje prettig sturen, én verleidelijk genoeg getekend zijn om van de wekelijkse wasbeurt geen karwei, maar een ritueel te maken? Trek met zo'n lastenboek naar het autosalon en de SUV's vertrappelen elkaar morsdood om als eerste hun diensten aan te mogen bieden. Maar als je geen vierwielaandrijving hoeft en door alle blingbling hebt doorzien dat het ruimte-aanbod van die pseudo-avonturiers niet veel soeps blijkt te zijn, wat blijft er dan nog over? Tot voor kort was het antwoord eensluidend: kijk eens naar de Ford S-Max. Handig toch, een pasklaar antwoord in een maatschappij verziekt door ontelbare keuzemogelijkheden ... Maar nu niet meer. Want zie: daar komt de Opel Zafira Tourer het Ford-feestje verpesten.
De Zafira Tourer ziet er een pak gelikter uit dan zijn oude naamgenoot, die nog gewoon in het gamma blijft. De Tourer is wel een stuk groter en meet 4,66m lang en 1,85m breed, en zag ook de spoorbreedte toenemen. Die ging naar 1,58m voor- en 1,59m achteraan. Voor het ontwerp stond de Insignia uit eigen rangen model en werd de snoet bijgewerkt volgens het nieuwe merksjabloon dat we al op de Ampera terugvonden. Het resultaat mag er zijn en houdt vanuit elke ooghoek steek. Ook binnenin steeg de stoffering een niveau of twee waardoor het allemaal net ietsje serieuzer overkomt, al bleef de flexibiliteit van het zitconcept evenwel behouden. Meer zelfs, het werd geperfectioneerd, vereenvoudigd en verfraaid. Maar het werd ook optioneel: standaard is de Zafira Tourer voortaan een vijfzitter. Het is overigens niet het enige item dat je van de optielijst moet plukken om de Tourer naar behoren aan te kleden.
Omdat het belangrijk was de Tourer naast wat meer standing en flexibiliteit ook een prettiger rijkarakter mee te geven, monteerden de Duitsers de voortrein van de Insignia en de achtertrein van de Astra. Een geslaagd huwelijk, zo blijkt: de Tourer rijdt voldoende snedig om zich te onderscheiden van de massa, zonder aan comfort in te boeten. Onder de kap leggen de Duitsers een 1.8 of 1.4 turbobenzine, een exemplaar dat aardgas lust of één van de vier varianten van de 2.0 CDTi. Interessantst voor onze markt is de Ecoflex met 130pk en een uitstoot van 119gr CO2/km; het performantst is de variant die uit diezelfde krachtbron 165pk weet te puren (137gr CO2/km). Onze testwagen, een Cosmo met die laatste eenheid in het vooronder begint aan € 28.400. Met gemonteerde opties bijgeteld lezen we € 39.400 af van de bestelbon. Bijna het dubbele dus van de Essentia 1.8 instapversie, die voor € 20.350 de deur uit mag.