Renault Megane 1.2TCe Rijgedrag

Renault Megane 1.2TCe
Bekijk 35 foto's
Door: AUTO55 05-04-2012

Kleinere motoren zijn een trend. Maar ze moeten natuurlijk wel een competitief vermogen leveren. Constructeurs beseffen dat en gaan vaak voor de logische oplossing: een turbo. En dan nog liefst in combinatie met andere technieken zoals directe injectie en variabele kleptiming. Fords nieuwe driecilinder bijvoorbeeld; Een vernuftig stukje techniek, levert tot 125pk maar is met al die technologie natuurlijk niet goedkoop in vergelijking met de rest van de reeks. Het ‘kleintje' van Renault heeft datzelfde probleem - met een cilinder meer, 10pk minder en een hoger normverbruik én CO2-emissie dan de Ford. Het aluminium blok drukt 115pk en 190Nm naar de voorwielen - 5pk en 40Nm meer dan de atmosferische 1.6- en heeft z'n trekkracht al voor 90% ter beschikking aan 1.500t/min. Voluit gaan kan tussen 2.000 en 4.000t/min, waarna gaat het allemaal wat minder vlot verloopt. En dat merk je vooral op de autosnelweg, zowel in 6de als 5de versnelling.

Eenmaal op tempo valt op hoe stil het is aan boord. De vierpitter laat zich amper horen en dat stellen we steeds op prijs. 0 naar 100 doet ie in 10,9 seconden -niet tergend traag maar ook geen opener op café- en de 200km/u wordt net niet gehaald. Onze ‘GT line' leent z'n chassis van de Coupé, dat 3mm lager ligt dan gewoonlijk. De stijvere afstelling van de veren en schokdempers laat minder speling toe en leidt daardoor tot een iets scherper weggedrag dan de gewone Mégane Berline of Grandtour.

Dan zitten we nog met het verbruik en die dekselse CO2-uitstoot. Over dat laatste kunnen we kort zijn, 119gr/km is geen record maar ook geen aanslag op de bankrekening. De dorst is een ander paar mouwen. Renault geeft -net als alle andere constructeurs- enkele metingen op die niet bepaald representatief zijn voor normaal verkeer. Echte cijfers zijn meestal koude douches, al ligt de oplossing vaak bij de bestuurder. Onze meting eindigt met 8,3l/100km ver boven de opgave. Op de snelweg heeft het start/stop-systeem of de recuperatie van remenergie geen nut. Zaken die in een min of meer bevolkte omgeving wél een rol spelen. Net als de bandendruk trouwens, en die valt netjes af te lezen tussen de tellers.

Geef commentaar
comments by Disqus