Renault is de laatste jaren een andere koers gaan varen. De Laguna coupé werd goed onthaald en de verschillende Mégane-varianten doen het in dat opzicht ook niet slecht - de break (lees: Grandtour) en Coupé durven we zelfs bij de best geklede heren van het segment te rekenen. Deze vijfdeurs kan op iets minder sympathie rekenen; De lijn is braaf en de massieve achterlichten staan in fel contrast met het spitse front.
Onze tester werd gekleed door het zogeheten GT line-pakket, dat bestaande (en niet per definitie sportieve) modellen op een stoer jasje trakteert. Dergelijke opsmuk is € 1.500 waard en bestaat uit een aangepaste voorbumper met zwarte koplampkappen, een achterbumper met diffuser, 17'' velgen, aluminium pedalen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een parkeerhulpsysteem, andere bekleding en meer van dat fraais.
Net als de rest van de 2012-collectie klaart hij overdag op dankzij de LED-verlichting in de voorbumper en zorgen enkele zwartgelakte- en chroomaccenten voor een streepje cachet. Instappen en vertrekken doe je zonder sleutel dankzij de handenvrije startkaart (€ 500), een optie die desgewenst deel uitmaakt van het comfort-pakket (€ 750) - bestaande uit een parkeerhulp achteraan, de bovenvermelde startkaart en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Metaalkleur kost € 475 en een speciale tint (‘nacre wit' of ‘maltablauw') doet daar nog eens € 145 bij.
Voor de cijferfanaten: De Mégane berline is welgeteld 1cm korter dan de coupé en meet 4,3m. Anderzijds is hij 5cm hoger en 4mm breder dan z'n sportiever ogende evenknie - respectievelijk 1,47m en 1,808m. De wielbasis blijft (op 1mm na) gelijk en klokt af op 2,64m.