Renault Megane 1.2TCe Conclusie

Renault Megane 1.2TCe
Bekijk 35 foto's
Door: AUTO55 05-04-2012

Renault betreedt de ring met hun eigen kleine motor; In die zin dat de fiscale druk op dorstige brullers zo hoog werd dat men de oplossing elders moest zoeken. En een lage cilinderinhoud is nog maar het begin. De kleine 1.2 viercilinder heeft een aluminium motorblok, een turbo in het spruitstuk, directe benzine-injectie, variabele kleptiming met dubbele faseregelaars, een energierecuperatiesysteem en de alom bekende start/stop-functie. De injectie gebeurt rechtstreeks in de verbrandingskamer, waardoor het rendement verbetert en de verbranding efficiënter verloopt. Een hoop technologie die natuurlijk wel betaald moet worden.

enault geeft een gemiddeld verbruik op van slechts 5,3l/100km, al moet je je rijstijl in de gaten houden om daarbij in de buurt te komen. Hij pompt elke kilometer 119g CO2 de lucht in en stelt zich tevreden met 115pk en 190Nm trekkracht, waarvan 90% vanaf 1.500 toeren.

Onze ‘GT line' ligt 3mm lager dan de standaard-Mégane en deelt z'n stuggere onderstel met de Coupé. Het optiepakket bevat nog een hoop andere extra's, waaronder een aangepaste trim binnenin. De stevige zetels vallen voor sommige bestuurders te klein uit en achterin is de beenruimte matig. De koffer slikt gelukkig wel 372 tot 405 liter en met de achterbank neer wordt dat 1.162 liter. Het comfortgehalte ligt op een aanvaardbaar niveau, met een degelijke afwerking en een gebrek aan motorgeluid in de cabine.
Een Mégane 1.2TCe Berline is goed voor minstens € 21.450. Een Bose-edition is € 550 duurder, maar dan heb je meteen die heerlijke audio-installatie aan boord. Bovenaan prijkt de Privilège-reeks, met een TCe-prijskaartje van € 23.800.

Geef commentaar
comments by Disqus