Voorspelbaar, maar niet saai. Dat is hoe het onderstel van de Russische Hyundai Solaris zich onder de koets van de Veloster laat sturen. Spitstechnologie is het niet, maar z'n geleide achteras en onafhankelijke McPherson voortrein hebben geen moeite met het vermogen. Dat is op zich niet zo moeilijk, want de 1.6l benzinemotor wekt niet meer dan 140pk en 167Nm op. De prestaties verhullen meteen dat je daarmee niet echt flitsend van A naar B gaat - de sprinttijd bedraagt 9,8 tellen en de top is 201km/u. Exact hetzelfde als de handbak. En de zestienhonderd bromt ook niet meteen alsof hij er plezier in heeft.
De automaat met dubbele koppeling presteert zoals we van de technologie gewend zijn: met vlotte overgangen en alerte reacties. Een commando via de schakellepels mag wat ons betreft nog wat slaafser gevolgd worden, al is het detailkritiek. De extra kilo's die de automaat met zich meebrengt en de afwezigheid van het start/stop-systeem dat de handbak siert, kosten je wel een halve liter per 100km. De automaat tikt daardoor af op 6,4l/100km volgens de officiële verbruiksmeting en een CO2-emissie van 145gr/km.