Mercedes SL 500 Rijgedrag

Mercedes SL 500
Bekijk 45 foto's
Door: REDACTIE 02-04-2012

Het motorblok van de SL 500 is geen 5.0 l groot, maar wel 4663 cc. Dat is overigens 0,8 l minder dan voordien, maar elke cilinderbank beschikt nu wel over een turbo. Het is gelukkig nog altijd een V8, die bovendien +12% meer vermogen opwekt, wat neerkomt op 435 pk. Het koppel bij lage toerentallen gaat er ook enorm op vooruit en voortaan staan 700 Nm paraat tussen 1.600 en 4.750 tr/min. We vinden het nog steeds ongewoon en zullen er misschien nooit aan wennen, maar de SL 500 is standaard uitgerust met start/stop systeem. De ingenieurs zweren dat het een effectieve bijdrage levert tot de spectaculair lage verbruikscijfers: gemiddeld 9,1 l/100 km, of -22% tegenover de vorige generatie. De CO2-uitstoot bedraagt daarmee 212 g/km. Maar van een SL 500 verwachten nog steeds prestaties en die zijn er gelukkig ook: 4,6 s voor de standaard sprint, 3,2 s voor het hernemen van 80 - 120 km/u in 4e en een topsnelheid die nog steeds elektrisch begrensd blijft op 250 km/u.

De motor wordt gevolgd door een 7G-Tronic automaat met schakellepels aan het stuur. Het be-treft Shift-by-Wire-versnellingsbaktechnologie, met een speciaal gevormde selectiepook voor de automaat op de middentunnel en tweeledige programmatie: ECO en Sport. Door de bediening van de schakellepels aan het stuur wordt de bak ogenblikkelijk in manuele modus gezet. De versnellingsbakolie moet bij de nieuwe schakelmechaniek slechts na 125.000 km vervangen worden, wat vroeger al na 50.000 km werd voorgeschreven.

De SL 500 is uitgerust met een elektromechanische stuurinrichting, waarvan de bekrachtiging en de directheid variabel zijn. Rond de middenstand is de overbrenging weinig direct, om vanaf een stuurhoek van 5° toe te nemen en bij 100° zeer direct te worden. Van aanslag tot aanslag volstaan 2,2 stuuromwentelingen. In de praktijk weet dat allemaal bijzonder te bekoren. De SL 500 laat zich als de gesmeerde bliksem door elk type bocht mennen. Ophanging, stuur, schakelmechaniek en motor zijn voorbeeldig op elkaar afgestemd en ondersteunen wederzijds elkaars kwaliteiten. Over het ganse testparcours betrapten we er ons voortdurend op dat de snelheidsmeternaald het dubbele aanwees van waar de borden langs de weg toe aanmaanden... En dat deed de SL 500 met de vingers in de neus, terwijl hij duidelijk liet voelen dat het echte werk eigenlijk nog allemaal moest beginnen... Dit is pure verwennerij en wel onder alle gebruiksomstandigheden. Wie stevig tekeer wil gaan, weet zich verzekerd van altijd aanwezige royale reserves en een hartverwarmend rijdgedrag. Maar ook voor een avondje uit biedt de SL500 graag zijn diensten aan: hij is ruim, onberispelijk afgewerkt en zo comfortabel dat een S-Klasse als andere auto in de garage overbodig wordt. Dat wordt nog in de hand gewerkt door de verrassend ruime koffer, zodat een langere autovakantie geen probleem hoeft te stellen.

Geef commentaar
comments by Disqus