De nieuwste generatie van de SL toont meer nadrukkelijk het typische roadster silhouet dan zijn voorganger. Dat betekent een lange motorkap en een korte achtersteven. Kenmerkend zijn ook de kieuwen op de flanken. Om de nieuwe SL sportiever te maken, nam de spoorbreedte vooraan met +38 mm toe; achteraan zelfs met +77 mm. Standaard beschikt de SL over een semi-actieve demperregeling. Wie het AMG-sportpakket aankruist, krijgt een 10 mm verlaagd onderstel. Optioneel is ook het Active Body Control (ABC) leverbaar, dat de afstelling voortdurend aanpast aan het wegdek, traject en rijstijl van de bestuurder. De SL 500 rijdt standaard op 18" aluvelgen door het leven, maar de wielkasten laten toe vooraan tot 19" en achteraan tot 20" te monteren.
Een opmerkelijk, maar volledig onderhuids gegeven is de 3D-body engineering, best te omschrijven als een driedimensionaal plastisch kneden van de carrosserieopbouw in functie tot maximale stijfheid en minimale productie van stoorgeluiden. Zo worden ook de windstromen onder de auto geoptimaliseerd. De carrosserie wordt zeer complex zonaal opgebouwd, waarbij verschillende verbindingstechnieken en hechtingspunten, maar ook het combineren van verschillende plaatdiktes, een rol spelen in het uiteindelijke gedrag van het koetswerk tijdens het rijden. De nieuwe SL is volledig uit aluminium opgebouwd en het koetswerk alleen weegt zo al 110 kg minder dan dat van het vorige model. Voor sommige onderdelen is het nog lichtere magnesium toegepast. Een interessant detail is dat de Cx-waarde van 0,27 ongewijzigd blijft bij open of gesloten dak.
Het dak is net als bij het voorgangermodel een hard type, leverbaar in verschillende varianten. Standaard is het dak uit metaal en gelakt in koetswerkkleur. Optioneel is een transparant glazen dak leverbaar en het neusje van de zalm is het Magic Sky Control dak, een glazen dak waarvan de transparantie zich elektrisch laat regelen. Ongeacht de dakkeuze is het kader uit magnesium vervaardigd, wat ook weer helpt om de weegschaal 6 kg minder te laten uitslaan. Openen en sluiten vergt niet meer dan 20 seconden.
Een nieuwigheid is het door Bosch ontwikkelde Magic Vision Control ruitenwissersysteem met in het wisserblad geïntegreerde sproeiers. Voordelen van deze ontwikkeling zijn een gelijkmatig verdelen van de vloeistof over het ruitoppervlak, waardoor beter gereinigd wordt en de kans op verblinding verdwijnt, terwijl bij open rijden ook het risico op een ongewenste douche verdwijnt. Wie denkt hiermee nog niet genoeg te hebben, kan ook de optionele verwarming in het wisserblad bestellen, zodat ook in de winter bij sneeuw een perfecte reiniging verzekerd wordt. Standaard zijn 3 wasprogramma's aanwezig voor zomer, winter en open rijden.
Tenslotte vermelden we als nieuwigheid ook nog dat de koffer zich laat openen met een trap onder zijn kont, een techniek die we eerst zagen bij de Audi A6 Avant en nu in snel tempo doordringt bij de premiummerken. Mercedes-Benz doet er echter nog een schepje bovenop: ook sluiten kan met een kickbeweging. Belangrijker dan dit ludieke extra is het voor dit type auto zeer royale koffervolume: 504 l met gesloten dak en 364 l bij geopend dak! Het Easy-Pack-Systeem laat toe het opgeklapte cabriodak lichtjes te kantelen, om de toegang tot de bagage in de koffer te verge-makkelijken.