Citroën DS5 1.6 e-HDi 110 Interieur

Citroën DS5 1.6 e-HDi 110
Bekijk 26 foto's
Door: BV 02-04-2012

De DS5 torent dan wel hoger boven het asfalt uit als een klassieke berline en heeft een zuiver éénvolumekoetswerk (volgens de strikte definitie althans), z'n interieurindeling is die van een klassieke vijfdeurs. De moduleerbaarheid beperkt zich met andere woorden tot een neerklapbare achterbank. Die breidt het zeer adequate laadvolume van 468l uit tot 1.288l maar verhelpt niet aan de hoge laaddrempel. Het plaatsaanbod op de achterbank is voldoende voor iedereen behalve de allergrootste volwassenen. En vooraan valt er ook weinig over op te merken, op een stuurwielopstelling die te horizontaal is voor een echt sportieve rijhouding na.

De hoge middentunnel geeft voorste inzittenden een ingekapseld gevoel. Je hoeft niet meteen over veel verbeelding te beschikken om te zien dat de boordplank en middenconsole gebaseerd zijn op de cockpit van een vliegtuig. Maar de instrumenten zijn tegelijk origineel en goed afleesbaar. De hoeveelheid draai- en drukknoppen overstijgt evenwel wat we als ergonomisch correct aanschouwen. En het feit dat enkele ervan ook nog eens tegen de dakhemel zitten, maakt het er een beetje een zootje van.

Aan specifieke stijlelementen ook hier geen gebrek. Het afgeplatte stuurtje, de sierstiknaden in de deurpanelen, de geblokte bekleding van het optionele (€ 3.000) lederen meubilair, de middenconsole en deurgrepen met print... je weet haast niet waar eerst kijken. Belangrijker is dat de gebruikte materialen ook de kwaliteitstest doorstaan. Citroën gebruik zacht aanvoelende kunststoffen waar nodig en heeft duidelijk inspanningen verricht om ook de tactiele indruk van het leder naar een hoog niveau te tillen.

Geef commentaar
comments by Disqus