De basis voor de DS5 is een studiemodel dat Citroën al in 2005 presenteerde- de Sportlounge. Een productieversie heeft dan wel 6 jaar op zich laten wachten - het ontwerp heeft nog niets van z'n prik verloren. En het eigent zich ook nog steeds een eigen hoekje in de markt in. Want het verheft een bestaan als mossel noch vis tot een kunst. Het is een crossover, een monovolume met een lagere en meer dynamische aflopende daklijn en een wat hogere bodemvrijheid. En dat hadden we inderdaad nog niet gezien.
Dat Citroën met het DS-label helemaal niet wil refereren naar z'n voorganger die uitblonk door sobere elegantie, is duidelijk. Ingetogenheid hoort niet tot de vocabulaire van deze Fransoos. Het uiterlijk is een amalgaam van plooien, bollingen, accenten en chroomlijsten die allemaal vechten om de aandacht van de aanschouwer. En die lijkt dat, aan de reacties van de medeweggebruikers te zien, best te kunnen smaken. De originaliteit wordt dan wel uit een ander vaatje getapt als weleer - het eindresultaat onderscheidt zich net zo zeer van de massa.
De afmetingen leren ons dat de DS5 zich eigenlijk in de kern van het C-segment nestelt. Z'n lengte van 4,53m bijvoorbeeld is 20cm korter dan die van de C5, de hoogte van 1,50m geeft 18cm toe op de C4 Picasso en z'n breedte van 1,87m (zonder buitenspiegels) is dan weer meer dan bij bovenstaande.