Citroën maakt haast met de uitbreiding van de DS-familie. De DS5 is de derde nieuwe telg in even veel jaren tijd, na de DS3 en DS4 en het productoffensief is nog niet ten einde. De twee voorgaande exemplaren waren gebaseerd op respectievelijk C3 en C4, maar het bedrijf doorbreekt het patroon door de DS5 op de aangepaste bodemplaat van de C4 Picasso te bouwen. Het is meteen ook de zwakke schakel in het concept, want daarom moet de auto een hydractieve ophanging als pièce de résistance missen. De ophanging is niet eens geheel onafhankelijk. Het resultaat presteert wel goed op een uitstekend wegdek, waar de maniakkale controle van de koetswerkbewegingen voor een strak weggedrag zorgen. Op slecht wegdek is het oordeel echter anders. De gerobotiseerde zesbak heeft ook gebreken eigen aan het concept: een kruipfunctie ontbreekt en de schakelovergangen zijn erg uitgesproken. De 1.6l dieselmotor met 112pk en 270Nm is dan weer een pareltje hoewel hij natuurlijk met 1420kg aan koetswerk geen mirakels verricht. De loopeigenschappen zijn uitstekend en hij is met een verbruiksgemiddelde van 4,4l/100km (114gr/CO2/km) ook zuinig.
Onder het crossover-koetswerk schuilt de indeling van een klassieke vijfdeurs. Met een laadvolume van 468 tot 1.288l in ruimte voor vijf volwassenen. Het echte nieuws wordt vooraan gemaakt, met een cockpit die bol staat van de referenties naar de luchtvaart, een ingekapseld gevoel geeft en het toch presteert om (op de weldaad aan knopjes na) helder en goed afleesbaar over te komen. Je ziet overigens dat Citroën inspanningen niet alleen inspanningen heeft verricht om origineel voor de dag te komen, maar ook om de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen naar een goed niveau te tillen.
De DS5 nestelt zich met een lengte van 4,53m in de kern van het C-segment. Maar de koets, die sterk gebaseerd is op de in 2005 gepresenteerde C-Sportlounge concept car, onderscheidt zich wel van de massa. Niet alleen door z'n wat barokke vormgeving, maar vooral door het profiel van een monovolume te combineren met een dynamische aflopende daklijn en een hogere bodemvrijheid. De DS5 is daarin uniek.