Een hele mond vol. En we zijn nog iets vergeten, want dit is een Bluetec - een zoveelste marketingterm die de groene jongens tevreden moet houden. Dat hij het anders wel meent, getuigen de cijfertjes: een gemiddelde CO2-uitstoot van 193 g/km en een verbruiksopgave van 7,3 l/100km. Deze generatie staat sinds 2005 in de showroom en werd in 2009 op een facelift getrakteerd. Een opvolger staat in de boeken, maar op het resultaat is het zeker nog wachten tot volgend jaar. Intussen blijft de S-klasse het favoriete transportmiddel van de bemiddelde bedrijfsleider. Let wel, we laten het woord ‘speeltje' bewust achterwege, want daarmee rijdt de koper immers zelf. En dat gegeven legt meteen de core business van dit vlaggenschip bloot. De plaats van de baas is achterin; Genesteld in een eindeloos verstelbare salonzetel, fysiek en mentaal afgezonderd van de buitenwereld.
Maar aan de bestuurder wordt natuurlijk ook gedacht, en hoe. We nestelen ons in een zee van leder en hout, rustiek en tegelijk hypermodern. Deze auto is wat ze 'de overtreffende trap' noemen. Tot je bij Maybach aanklopt natuurlijk.
Van innerlijke rust genieten kan vanaf € 65.219, in een S250 CDI zonder extra's. En dan weet je meteen waar dit naartoe gaat. Onze S350 L -met de 'L' van Lange wielbasis- mag je in z'n totaliteit voor € 118.670 afhalen; Een prijs die werd aangedikt door een legertje opties, waarvoor onze oosterburen meer dan € 26.600 vragen. Taschengeld.