Uiterlijk vertoon is niet onmiddellijk aan de S-klasse besteed, wat ook niet wil zeggen dat men in Stuttgart bij de pakken is blijven zitten. De S is van adel en gaat zuinig met pracht en praal om. Van ver zien we een Mercedes als een ander; Dichterbij komen de subtiele lijnen en andere details tot uiting. In dit segment is het dan ook nooit echt gemakkelijk geweest om een consensus te vinden tussen schoonheid en spieren - kijk maar naar de tank of 'Der Kathedral' die onze wegen tussen 1991 en 1999 (ont)sierde.
De huidige S heeft opnieuw meer tijd in het krachthonk doorgebracht, met een scherpe en gespierde body als resultaat. Opvallend zijn de prominente, afgelijnde wielbogen en gelikte achteruitkijkspiegels die de oubollige exemplaren doen vergeten. Gelukkig maar. De facelift van 2009 bracht dan weer een puntiger radiatorrooster en 'gestripte' achterlichtunits met led-verlichting, die niet meer worden opgedeeld door koetswerkplaatjes. Ze lijken nu nog meer op de Amerikaanse en Chinese markt afgestemd, waardoor het allemaal wat zwaar en log oogt. Daar had z'n sierlijke voorloper minder last van. Die dikke kont herbergt dan wel weer een kofferinhoud van 570 liter; 70 liter meer dan voordien. En zo is iedereen tevreden.
Onze ros is voorzien van dagrijlichten, gespoten in 'iridium zilver' (€ 1.222) en geschoeid met 18" multispaaksvelgen (€ 1.790). Hij is 1,87m breed, 1,48m hoog en maar liefst 5,22m lang. Probeer daar maar eens een garagebox voor te vinden. De totale lengte is net als de wielbasis met 13cm toegenomen ten opzichte van de standaard-S, met een iets hoger maar verwaarloosbaar luchtweerstandscoëfficiënt tot gevolg. Voor de liefhebbers: 0,27 ten opzichte van 0,26. Kortom: de S350 L is een statige, potige en vooral hele grote auto. En daar profiteer je binnenin van.