Jarenlang was de BMW X3 heer en meester in het segment van de compacte softroaders. Ondertussen zijn onder ander een Volvo XC60, een Mercedes mee komen profiteren van de premiumniche in het segment. Bij Audi doet de Q5 nu al enkele jaren zijn uiterste best om in dit segment stand te houden en waar mogelijk nieuw terrein te veroveren.
De introductie van een nieuwe hybride (in combinatie met een benzinemotor) vervolledigt nu het motorenpalet van het model. Het Duitse premiummerk uit Ingolstadt kon trouwens ook niet achterblijven in de wedloop naar een alternatieve aandrijving. Of ze hierbij de juiste keuzes hebben gemaakt laten we voorlopig nog in het midden. Het is op zijn minst een poging om fiscaal en moreel een goed alternatief te zijn voor enkele benzineversies.
De instap-Q5 kost € 35.200. Maar daar heb je natuurlijk de hybride niet voor. En het verschil ten opzichte van de 2.0 TDI met 136pk op bovenstaande tekstregel is zelfs frappant. De 245pk sterke Hybrid is er voor niet minder dan € 55.900, weliswaar automatisch met een Quattro aandrijflijn. Dat is nog steeds meer dan € 5000 meer dan de 3.2 TFSI met 270pk of de 3.0 TDI met 240pk. Het gemiddelde verbruikscijfer is 6,9l/100km, wat overeen komt met een CO2-uitstoot van 159gr/km. Niet eens zo laag...