Een zuinigheidswonder kan je deze compacte SUV niet echt noemen. Zelfs met een geoptimaliseerde rijstijl tikken we nog af op 8,2l/100km. Maar dankzij het Hybride systeem waarbij een elektromotor wordt gekoppeld aan de overbekende 2.0 TFSI van Audi is het rijgedrag nog aangenaam te noemen. Vlotte speelse acceleraties zijn mogelijk. Eigenlijk moet je de Q5 Hybrid voor je tot een aankoop overgaat enkele weken gebruiken om te zien of je autogebruik overeenkomt met het DNA van deze Q5. Vooral de aard van de trajecten die je aflegt zijn belangrijk. Je rijstijl kan je nog wel aanpassen aan het systeem maar de af te leggen weg niet. Zo kan heb je bijvoorbeeld geen nut aan het hybride systeem als je dagelijks een traject moet doen waarvan 75% snelweg is. Bij hogere snelheden wordt al het vermogen immers geleverd door de klassieke brandstofmotor. Het systeem is enkel nuttig bij een gemengd parcours van stad- en provinciewegen.
Wat de Q5 uiteraard wél doet is je trakteren op de overbekende Audi-waarden. De afwerking en vormgeving van binnen- en buitenzijde hoort daar natuurlijk bij. De grote gelijkenis binnen het Audi-gamma schept wat verwarring maar over ergonomie en kwaliteitsindruk is iedereen het eens - die is uitstekend.