In het B-segment zijn benzinemotoren aan de macht: 63% van de gekochte auto's wordt aangedreven met een benzinemotor. Peugeot introduceert dan ook enkele nieuwe benzinemotoren, waarvan de 1.4 VTI met zijn 95 pk zich goed in het midden van de vermogenschaal plaatst om commercieel sterk uit de hoek te komen. De 95 pk maximum vermogen worden gehaald bij 6.000tr/min en ook het maximum koppel van 136 Nm staat pas bij een relatief hoge 4.000 tr/min ter beschikking. Peugeot laat de 1.4 VTI volgen door een manuele 5-bak.
De motor toont zich welwillend, werklustig en in staat om de 208 vlot in alle verkeerssituaties te sturen. Hij wordt goed geholpen door de 5-bak, al hadden we anno 2012 toch liever een 6-bak gezien. Ook de te groot uitgevallen massieve pookknop kon beter. Het werkelijk uitstekende chassis van de nieuwe 208 vormt een fantastische basis voor rijplezier van de bovenste plank, bijgestaan door de ook al geslaagde stuurinrichting. En juist daar toont de 1.4 VTI zich toch al gauw een nummertje te klein. Hij spreidt dan ook meer drinklust dan sportiviteit ten toon. Hier vervalt Peugeot jammer genoeg in dezelfde fout als zovele andere merken: er wordt onbetwistbaar hard gewerkt aan het verbeteren van de motoren en hun eco-prestaties, maar hoe meer die in de verf worden gezet door de technische specificaties, hoe minder daar in de praktijk van terecht komt. Downsizing klinkt steeds weer veelbelovend, maar toont behalve op fiscaal vlak in ons landje weinig of geen voordeel. Als er prestaties verwacht worden van een motor, dan schiet het verbruik omhoog en blijkt een grotere en krachtiger motor veelal de betere keuze.