De 200-reeks zorgt sinds begin de jaren tachtig voor brood op de plank bij Peugeot. Tot op heden werden 15 miljoen stuks verkocht. Het begon in 1983 met de 205, die pas in 1998 opvolging kreeg van de 206. Beide modelreeksen schreven ook een legendarisch model in de autogeschiedenisboeken: de 205 GT en de 206cc. De 207 mocht zich in de jaren 2007 en 2008 Europees marktleider noemen in zijn segment. Op elke opvolger in de 200-reeks van het merk met de leeuw rust dan ook een zware druk: hij moet minstens zo goed presteren als de voorganger en dat terwijl de concurrentie alsmaar harder wordt. Het zogeheten B-segment waarin de gloednieuwe 208 aantreedt is in Europa goed voor iets meer dan 30% van de totale autoverkoop. Dat aandeel bleef het voorbije decennium zowat stabiel. Jaarlijks ondertekenen 4 tot 5 miljoen kopers een bestelbon voor een model uit het B-segment. Jaarlijks ondertekenen 4 tot 5 miljoen kopers een bestelbon voor een model uit het B-segment. In 2001 hadden zij keuze uit 16 modellen, vandaag vragen liefst 27 modellen de aandacht.
De nieuwe Peugeot 208 wil zich vooral bewijzen als tweede auto in een gezin en lonkt opnieuw naar meer vrouwelijke kopers. Bij de lancering kost de goedkoopste uitvoering 13.480 euro. Hij is uitgerust met een 1.4 benzinemotor (95 pk). Wat later volgt een nieuwe 1.0 driecilinder (68 pk), die de basisprijs tot 12.480 euro laat zakken. Hij zal het moeten opnemen tegen een sterk veld directe concurrenten, zoals de Renault Clio (vanaf 13.300 euro) en Citroën C3 (vanaf 12.975 euro) uit eigen land, de VW Polo (vanaf 12.640 euro), Ford Fiesta (vanaf 12.350 euro) en Opel Corsa (vanaf 13.700 euro). Vergeten we evenmin de Lancia Ypsilon, de Fiat Punto en aan Aziatische zijde de Toyota Yaris, of ook nog de Hyundai i20 (vanaf 12.599 euro), Chevrolet Aveo en waarom niet, de Kia Venga. Keuze te over en zoals steeds valt over persoonlijke smaken moeilijk te discussiëren.
De nieuwe Peugeot 208 heeft heel wat kwaliteiten te bieden. Hij blijkt degelijk gemaakt, charmeert met een fris en vernieuwend interieur, is voorzien van comfortabel zitmeubilair - al hadden de zittingen wat langer gemogen - en toont zich een aangename allrounder voor stad en grote weg. Zijn chassis en stuurinrichting weten meer dan te bekoren en verleiden ons om hem het label ambitieus-sportief op te kleven. Jammer genoeg blijken de motorprestaties van de door ons geteste 1.4 VTI 95 pk niet op hetzelfde hoge niveau. Hij presteert absoluut niet slecht, maar heeft in vergelijking een te grote dorst. Dat valt nog meer op omdat de ingenieurs de 208 liefst 110 kg lichter maakten, een puike prestatie, die zich duidelijk laat merken in zijn wegkwaliteiten, maar niet aan de pomp.