De nieuwe Aveo - Sonic in thuisland VS - is bij ons te koop als vijfdeurs of als sedan, al verrast het wellicht niet dat het vooral die eerste uitvoering is die het grootste deel van de koek naar zich toetrekt. De koets oogt dankzij z'n korte overhangen sportief en gebald. De handgrepen van de achterste deuren zitten in de uiteindes verwerkt, wat volgens de fabrikant een "coupé-achtige" lijn moet suggereren, maar daarvoor vinden we de neus te dominant en de kont te massief. Lijken de markante, zwarte lichten zonder lensafdekkend glas en de steile gordellijn in combinatie met de 2,53m korte wielbasis nog een beetje fout op de sedan, op de vijfdeurs werkt het gespierde koetswerk best wel. Mooi? Mja ... alleszins anders dan de anderen. En dat op zich is een pluspunt in een segment waar overwegend saai- en braafheid de boventoon voeren.
Ondanks de drukke neus en het relatief hoge dak blijft de luchtweerstandscoëfficient met een waarde van 0,30 nog enigszins binnen de perken. De Aveo meet in de vijfdeursversie 3,92m lang, 1,68m breed en 1,50m hoog. Dat is zo maar eventjes 12cm langer en 5,5cm breder dan z'n voorganger. En dat voel je binnenin. Vooraan heb je ruimte zat en achteraan krijg je makkelijk drie uit de kluiten gewassen kinderen kwijt. Voor volwassenen is het daar krap zitten, maar het kan natuurlijk wel. In de koffer past 290 liter, of 653 liter als de (60/40) achterbank plat wordt gelegd. Voldoende in zijn rol van kleine stadswagen, maar niet meer dan dat.