Tegenwoordig krijgt ook de 3-reeks een Driving Experience Control knopje mee, dat je moet toelaten de wagen in een modus te schakelen die het best overeenkomt met je gemoedstoestand van het moment. Heb je zin om de nagenoeg perfecte gewichtsverdeling, het verfijnde onderstel en het - voor een elektrisch bekrachtigd - prettig en precies stuur op de proef te stellen tijdens een potje sportief raggen? Dan helpt de Sport stand je graag verder. Mag het allemaal wat comfortabeler en wil je vooral genieten van het stille interieur en de - ten opzichte van de vorige generatie - merkbaar zachter afgeveerde koets, dan schakel je de Comfort stand in. En als je geen zin hebt om te kiezen gaat de 3 ED standaard als groene jongen door het leven. In de Eco Pro mode gaan alle hens aan dek op het EfficientDynamics schip en blijft het verbruik bijzonder laag. BMW geeft een normverbruik van 4,1l/100km op, en dat is niet eens zo ver verwijderd van de realiteit. Wij werkten onze dagelijkse trajecten prima met 4,5l/100km af, en eens we - de groene ingrepen moe - de 3 uit narcose haalden, bleef het verbruik met 5,3l/100km zeker binnen de perken. De remenergie regeneratie, de start&stop technologie, de elektrische stuurbekrachtiging en tal van andere onderhuidse ingrepen leveren dus weldegelijk resultaat af.
Tonijn is een vis, maar als die naar vis smaakt, is er iets mis. Op dezelfde manier smaakt het groene sausje dat Beieren over haar tweeliter goot, ook niet altijd even fris. De viercilinder puurt dan wel 163pk uit die spaarzame liters en een koppel van 380Nm tussen 1.750 en 2.750t/min zijn evenmin cijfers om je over te schamen. En het gaat allemaal best gezwind vooruit, daar niet van, maar toch lijkt het niet van harte te gaan. Alsof de diesel zelfs in de Sport stand wil aangeven dat al dat gegallopeer voor hem niet zo nodig hoeft. Het is niet eenvoudig een vinger op de wonde te leggen, want het blijft een gevoel: De versnellingspook zwiept heftig in het rond bij het starten, als bij een overgeëxciteerde hond; de vierpitter klinkt nadrukkelijker en rauwer door dan wat we van de Duitse zelfontbranders tegenwoordig gewoon zijn en hij durft al eens een microseconde te aarzelen als het erom spant. Voor wie dat allemaal niet tolereerbaar is, is er evenwel een makkelijk alternatief voorhanden: Kies dan voor de gewone 320d, zonder EfficientDynamics pakket dus. Voor exact dezelfde prijs klimt de CO2 uitstoot met 10g/km, het vermogen naar 183pk en toont de 20d zijn echte karakter. Vergelijken is dus de boodschap.