Een zitafdruk van een olifant op de neus en de kont van de Vijf. Tot zover de korte en ietwat oneerbiedige samenvatting van de voornaamste optische verschillen tussen de vorige 3 en uitgave 2012. Nooit eerder sinds de allereerste editie, heeft de 3 zoveel overeenkomsten met de huidige 5, en dat werkt best wel verwarrend in het straatbeeld. Vooral omdat de nieuweling ook effectief groter werd. De F30 is 93mm gegroeid en de wielbasis bedraagt nu 2,81m. Die expansiedrang vertaalt zich logischerwijze ook in meer ruimte binnenin. Zo is er achterin 15mm meer beenruimte beschikbaar, en ging de hoofdruimte 8mm in de plus. Of de 3 daarmee mooier is geworden laten we in het midden, maar de toegeknepen kijkers en de uitgewerkte platte niertjes in het front kunnen we best smaken.
Generatie zes werd niet alleen groter maar ook lichter. 45kg om precies te zijn, dankzij intensief gebruik te maken van aluminium, kunststof en extra sterk (doch dunner) staal. Het leeggewicht bedraagt nu 1.415kg. Een beetje dieet is niet alleen gunstig voor het rijplezier, maar ook voor het verbruik. Ook de stroomlijn doet daartoe zijn duit in het zakje: de luchtweerstandcoëfficiënt daalde tot 0,27 en bij deze EfficientDynamics Edition zelfs tot 0,26. Een waarde die onder meer werd bereikt door de koets van deze laatste 15mm lager tegen de grond te laten hangen. Voorlopig moeten we tevreden zijn met de sedan, maar er volgen later uiteraard nog andere koetswerkvarianten. De Touring natuurlijk, maar ook een coupé en een cabrio staan weer op de rol.