Eens je een geslaagd recept te pakken hebt moet je er naderhand niet teveel meer aan liggen morren, want dan loopt het meestal fout af. Een scheurkalenderwijsheid die netjes ingekaderd boven de werkplek van iedere serieuze auto-ontwikkelaar hangt. En dus ook bij BMW, in het geval van de 3-reeks zelfs al zes generaties lang. De nieuweling blijft grotendeels trouw aan zijn afkomst, je moet de verschillen met generatie vijf zoeken in de details. Zoals in groter, ruimer, lichter en zuiniger. Meer moet dat niet zijn om de primus van het segment te blijven.
Binnenin blijft de BMW in de eerste plaats de bestuurder bekoren, al kregen ingezetenen op de achterbank ook wat meer ruimte voor hun benen. Standaard wordt als vanouds bitter weinig meegeleverd, dus zijn enkele optiepakketten onontbeerlijk om de Dreier op het niveau te krijgen dat je in dit segment zou verwachten. Te beginnen bij de één van drie lijnen - Luxury, Modern of Sport - voor € 1.275 en aan te vullen met - we geven het maar mee - het Comfort Pack Plus (€ 3.275), het Connectivity Pack (€ 1.620) en het Easy Access Pack (€ 1.915). Langs de buitenkant zorgen de Lijnen eveneens voor specifieke verschillen, maar algemeen gesproken lijkt de 3 gewoon nog altijd op de vorige 3, maar dan met wat spitsere kijkers en het achtersteven van de huidige 5.
Waar op zich niets mis mee is. De 3 ziet eruit zoals hij rijdt: beheerst, strak en vol van potentieel. Het onderstel staat nog steeds garant voor heel wat rijplezier, al verlegt het zijn voorkeur omwille van de zachtere instelling en het elektrisch bekrachtigde stuur meer naar het comfortabele werk. Dat vinden we geeneens een achteruitgang, want de vorige editie stond écht wel hard op de poten. Met de geblazen tweeliter zelfontbrander en EfficientDynamics pakket onder de welvende motorkap van onze testwagen, is deze 3 wel niet de gretigste van de bende. Kracht en kunde genoeg, maar je voelt en hoort dat het niet echt van harte gaat. Daarom ook wellicht dat de BMW elke keer dat je de wagen tot leven wekt, altijd uitgaat van de meest ecologische modus.
De krachtbron is anderzijds wel bijzonder zuinig en komt bij normaal verkeer probleemloos met minder dan 5l/100km toe. De 320d EfficientDynamics Edition weet een redelijk impressionante CO2 uitstoot van 109g/km te combineren met een vermogen van 163pk en een koppel van 380Nm. Zonder opties kost deze versie weliswaar al een pak meer dan de instapper, een 316d. We starten aan € 34.350, maar met de eerder genoemde opties en nog wat andere triviale zaken erbij, komen we uiteindelijk uit op een prijs van € 45.250.