Eenmaal aan boord krijgen we zicht op de welvende motorkap en een onberispelijke boordplank. Het doet ons even terugdenken aan de oudere modellen, want BMW heeft na de Bangle-periode besloten om ook binnenin de zakelijke toer op te gaan. En dat werd tijd ook. Vandaar weinig opmerkingen voor deze Beiaard.
Hoewel. Bij het opstarten wiegt de versnellingspook hevig heen en weer - letterlijk - en de achteruitversnelling lijkt door een zwakke vergrendeling verdacht veel op de eerste. En omgekeerd. Een simpel druk- of treksysteem zou de gemiddelde bestuurder al een stuk vooruithelpen. Het geheel is verder wel onberispelijk afgewerkt, met donker edelhout (€ 600) en een brede middentunnel die lekker veel steun biedt. Dat laatste geldt ook voor de de verwarmde zetels vooraan (€ 410), uitgevoerd in kwaliteitsleder (€ 2.350). Wij zouden zelfs voor zwart kiezen, maar dan enkel omdat een lichte tint snel sporen vertoont.
Alles wat met navigatie en infotainment te maken heeft bedien je met de (intussen vereenvoudigde) iDrive en de knopjes errond. BMW houdt van veelvuldige afstelmogelijkheden, wat voor uitgebreide menu's zorgt op het breedbeeldscherm. En hoe meer je betaalt, hoe meer mogelijkheden. Onze ros heeft te bieden, in willekeurige volgorde: een muziekaansluiting voor smartphones (€ 105), apps (€ 155), een goedzittend dik sportstuur (€ 145), elektronisch gestuurde airco (€ 440), ‘professionele' navigatie (€ 2.780), gsm-voorbereiding met bluetooth (€ 685) en een usb-aansluiting (€ 310). Niet goedkoop allemaal, al maakt het gros van deze toebehoren deel uit van het ‘Exclusive line'-pakket ter waarde van € 2.780.
Ergonomische opmerkingen hebben we amper, zowel qua bedieningsgemak als zitcomfort. Je voelt je klein in deze beemer. Achterin is er voldoende plaats - voor 2 volwassenen dan toch - en de stoelbeschermers tegenover de onderbenen zijn in de juiste vorm gegoten. Onze collega vindt dat plastic maar niets, maar in deze kleur valt dat best mee; Hij gaat er niet ineens goedkoper uitzien. De grote koffer slikt 520 liter en opent met een druk op de knop. We zijn dus tevreden; BMW heeft een comfortabele en functionele cockpit ontworpen.