Logica is soms ver te zoeken en dat kan al eens voor narigheid zorgen. Ter illustratie: Een brave man doet zichzelf een mooie BMW 325d cabrio cadeau. Wat hij echter niet weet - en achteraf pas ontdekt - is dat die laatste cijfers niet noodzakelijk op de cilinderinhoud wijzen. Het vervolg laat zich raden: 500cc meer dan verwacht en een hogere factuur van de fiscus.
De 520d is daarentegen consequent en wordt, net als het chroom op de achterklep doen vermoeden, aangedreven door een 2l diesel. Een viercilinder dan nog; En meteen ook de enige met die opstelling. Heiligschennis? Wij zeggen van niet, want in Beieren weten ze intussen ook wel waar de klepel hangt. Dit is tenslotte het instapmodel, vooral gericht op de inbindende fleetmarkt. En wat instappers betreft - of voor zo ver je nog van instappers kan spreken aan dit tarief - is dit er eentje die niet moet onderdoen voor de zespitters van weleer. Met 184pk in reserve heeft de 520d immers voldoende vermogen om het schaamrood van de wangen te houden. Bij deze EfficientDynamics Edition is er nog meer aan de hand, maar daar komen we straks op terug.
Een 520d ED maakt je minstens € 41.450 lichter. Die ‘minstens' is zeer belangrijk, want bestellen doe je best niet met een lege maag. Onze testwagen is rijkelijk uitgerust en dat komt het comfort uiteraard ten goede, maar wel voor een meerprijs die een stadswagen oplevert. Het totaal komt dan op € 52.495 en dat tikt al redelijk aan.