Opel geeft de Ampera standaard acht plofkussens mee, en daarvoor verdienen de Duitsers een applaus. Op de voor een Duitser ongehoord kleine optielijst staat evenmin speelgoed met een aura van verhoogde veiligheid, dus je kan je niet schuldig voelen wegens het besparen op dergelijk tuig. De professionele autovernielers bij EuroNCAP bekroonden de elektrische alleskunner met de obligate vijf sterren, een score die je er meteen van verzekert dat ABS, EBD en ESP standaard zijn gemonteerd. Netjes. Maar meer ook niet, want een (aktieve) rijstrookassistent, blinde hoekverklikker of botsingspreventiesysteem zijn in geen velden te bespeuren. De Ampera is een pionier in zijn aandrijving, maar niet wat veiligheidssnufjes betreft.
Elektrische wagens kampen nogal vaak met vooroordelen bij het grote publiek: "kunnen ze wel in een wasstraat, wat met hoge drukreinigers, moet ik diepe plassen omzeilen?" Geen paniek, een elektrische auto is evengoed gewapend tegen de elementen als een gewone oliestoker. Je hoeft dus niet thuis te blijven als het regent, of onder een brug te gaan staan als het bliksemt. Opladen heeft echter iets meer om het lijf, zo blijkt. Opel levert een transformator mee die toelaat de Ampera gewoon thuis op te laden aan een ordinair 230V stopcontact, waardoor je de kosten van een optionele laadpaal kan vermijden. Er zijn mogelijkheden zat om het laden meteen, dan wel uitgesteld te laten gebeuren, wat interessant is voor installaties met tweevoudig uurtarief. Bovendien warmt of koelt je Opel zichzelf reeds voor als hij aan de stekker hangt. Vinden we allemaal erg leuk, maar de wanddoos moet wel aan een hoop voorwaarden voldoen vooraleer de kieskeurige transformator ermee instemt laadstroom naar de wagen door te sluizen. Het is dus sowieso aan te raden je geplande oplaadpunten eerst even door de techneuten van Opel te laten controleren, kwestie van onaangename verrassingen, en vooral onvoorziene kosten achteraf te vermijden. Opel biedt deze dienst niet voor niets aan kandidaat-kopers aan.