Als er iets is wat we van deze test zullen onthouden, is het wel dat de zoemende Opel ons heeft geleerd dat elektrisch rijden nog zo kwaad niet is. Niet dat het de eerste keer is dat we elektrisch de boer op gaan: met een eigen elektriciteitscentrale onder de kap is het simpelweg een pak meer ontspannen rijden. We hebben ons met andere woorden kunnen concentreren op het rijden zelf, en zo hebben we vastgesteld dat het bijzonder aangenaam en rustgevend is om geruisloos door het verkeer te laveren. De Ampera is bovendien gezegend met een stabiele koets, een correct stuurgevoel en adequate demping. Zegt dat wat weinig? Dat zit zo. We hebben niet de minste behoefte gevoeld om de honderdspurt in de beloofde negen seconden te proberen te klokken. Laat staan piepend door de bochten te scheuren, op die banden met lage rolweerstand. We wilden warempel altijd en overal zo zuinig mogelijk rijden, om zo min mogelijk op de rijbereikverhoger beroep te doen. En het was nog plezierig ook.
Dat komt omdat Opel's rijbereikbelofte grotendeels klopt: Bij winters vriesweer reden wij net geen 50km zuiver op de (verwarmde!) lithium-ion batterij, waarna de rijbereikverhoger, in de gedaante van een 1,4 benzinemotor, instaat voor de productie van elektriciteit. De batterij is dan weliswaar nog lang niet leeg; het resterende potentieel wordt gebruikt voor vertrekken, uitbollen en dergelijke meer. Bij het remmen wordt de batterij zelfs een beetje terug bijgeladen. Een soort hybridemodus dus, waarbij de benzinemotor schijnbaar willekeurig aan- en uit gaat. Geholpen door die verbrandingsmotor geraakten we uiteindelijk 420km ver, wat in de buurt komt van de beloofde 500km. Onnodig te vermelden dat elektriciteitsverbruikers, zoals infotainment, verwarming en ventilatie in een dergelijke wagen wel degelijk impact hebben op het rijbereik. Opel biedt enkele energiezuinige modi aan en moedigt zuinigere stoelverwarming aan boven gulzige ventilatoren. De Ampera heeft overigens geen versnellingen, maar maakt gebruik van een planetair tandwielstelsel om de kracht van de elektromotoren naar de voorwielen over te brengen.
Het totale testverbruik, de 50 "elektrische" km's ingerekend bedraagt 7,0l/100km. Niet verkeerd voor een 1.732kg zware gezinswagen met een vermogen van 150pk, maar ook niet extreem zuinig. Het spreekt vanzelf dat een wagen als de Ampera pas echt interessant wordt wanneer zoveel mogelijk op de batterij kan gereden worden. Stel dat je dagelijks toekomt met wat een volle batterij biedt, wat is dan de kostprijs per kilometer vroegen wij ons af? Bij een testverbruik van grofweg 20kWh/100km (Opel geeft 16kWh/100km op), kost de Ampera in zuiver elektrische modus € 4,4/100km (gerekend met een elektriciteitsprijs van € 0,22/kWh). Ter vergelijking: een in gelijkaardige trim zowat even dure BMW 320d EfficientDynamics komt in de praktijk vlotjes weg met 5 liter diesel per 100km, wat vandaag met zo'n € 7/100km overeenkomt. De opgegeven CO² uitstoot, 27gr/km, is dan weer onvergelijkbaar.