Het gebeurt niet zo vaak, maar af en toe laat zich op de Auto55 redactie een automobiel parkeren waarvoor we niet meteen een pasklaar referentiekader hebben. Een wagen die zodanig uit de ban springt, dat er van concurrenten eigenlijk niet echt sprake is. Een beetje een zonderling dus. Al wil de elektrisch aangedreven Opel Ampera vooral niét excentriek zijn, niet aan de zijlijn staan als een hoogbegaafd maar asociaal rijkeluis-kind. Hij wil meespelen met de bende, en een valabel alternatief zijn voor conventioneel aangedreven wagens. Hij wil tonen dat het écht kan, elektrisch door het leven van alledag zoeven. En daarvoor beschikt hij warempel ook over de juiste papieren, oordeelt met ons de jury die de Ampera onlangs verkoos tot Wagen van het Jaar 2012. Of hoe een benzine slurpende rijbereikverhoger komaf maakt met de vrees voor een leeglopende batterij.
Opel biedt de Ampera in België aan voor € 44.500. Dat is niet min, maar de gebruikte techniek is dan ook redelijk revolutionair, en de uitrusting die wordt bijgeleverd is op peil. Op de optielijst vind je geen lederen interieur, usb- & Bluetoothaansluiting, snelheidsregelaar, of klimaatregeling, want die zitten al allemaal standaard gemonteerd. Wel lees je op die lijst de parkeersensoren inclusief camera (€ 700) af, net zoals metaalkleur (€ 800), een alarmsysteem (€ 350) en een navigatiesysteem inclusief Bose-audiosysteem voor € 1.950. Onze testwagen had het allemaal, wat het totale prijskaartje liet oplopen tot € 48.300. Daar worden we, helemaal solidair met de Ampera overigens, toch een beetje stil van.