Elektrische wagens? Waarom ook niet ... ze zijn muisstil, stoten niets uit, hebben lekker veel koppel en kosten minder per kilometer dan fossiele brandstofstokers. Er is echter één probleem met zoemende vierwielers: je geraakt er helemaal niet ver mee. Een zuiver elektrische wagen zoals de Nissan Leaf of de Renault Fluence Z.E. kan met z'n lithium-ion batterijpakket - als alles meezit - zo'n 120 à 150km ver geraken, maar dan is het liedje uit. Voor een hele poos zelfs, tot de wagen ettelijke uren later eindelijk weer is opgeladen. GM nam daar geen genoegen mee en stopte doodgewoon een mini-elektriciteitscentrale onder de kap van haar nieuwste vehikel. De eerste 50 tot 80km rijdt de Opel Ampera zuiver op de batterij, en als je dan nog verder wil, zorgt de 1.4 benzinemotor voor de nodige stroom. Handig. Opel meent dat dankzij de Ampera mensen voor het eerst een elektrische wagen kunnen kopen die als enige wagen fungeert. Ze hebben gelijk.
En maar goed ook, want € 44.500 is geen min bedrag voor een tweede wagen, en al helemaal niet voor een strikte vierzitter met beperkte bagageruimte. GM heeft enorm geïnvesteerd in de Voltec techniek en moet die sommen uiteraard ergens terugwinnen, maar de vraagprijs vinden toch wat hoog uitvallen. Ook al omdat de Ampera binnenin niet meteen indruk maakt. De stoffeerders ging slordig te werk en ook het departement ergonomie sloeg de bal een aantal keren mis. Niks onoverkomelijk, maar verwacht niet het niveau van de Insignia terug te vinden. Langs de buitenkant slaagde Opel er dan weer wel in het nuttige aan het aangename te koppelen. In tegenstelling tot andere "donkergroene" collega's, is de Ampera met zijn nieuwe familiesnoet best een frisse verschijning. Hij ziet er stoer, snel en stijlvol uit en zo rijdt hij ook. De rit verloopt comfortabel en ... stil, want dit blijft natuurlijk een elektrische wagen.
Koop je een Ampera, dan schaf je je een elektrische wagen aan, maar dan met behoud van het Recht op Nonchalantie. Als je toekomt met een dagelijks rijbereik van 50km, zoef je goedkoop, stil en vooral zuiver elektrisch door het Vlaamse land. Opladen kan dan gewoon thuis, als je installatie hiervoor geschikt is. Ben je de Ampera de avond ervoor vergeten aan de stekker te hangen, of plan je een verre bestemming, dan zorgt de ingebouwde benzinemotor discreet voor de nodige stroom. De gecombineerde uitstoot bedraagt 27gr CO²/km en het opgegeven gemiddeld verbruik 1,2l/100km, maar het hele concept heeft uiteraard (financieel) pas enige zin als de benzinemotor zo weinig mogelijk wordt gebruikt. Is je dagelijke rijbehoefte meer dan 50km, dan kijk je beter uit naar een hybride of zelfontbrander. Die zijn dan zuiniger, en bovendien goedkoper in aanschaf.