Volkswagen heeft in het segment van de supermini's twee keer op rij een blauwtje gelopen. Zowel de Lupo als de Fox haalden niet de volumes die het quasi megalomane bedrijf ervoor vooropgesteld had. Bij de nieuwe Up worden geen risico's genomen. Om zeker te zijn dat de rendabiliteitsdrempel wordt gehaald krijgen ook Skoda en Seat het model in portfolio. Het heet dan respectievelijk Citigo en Mii en onderscheidt alleen door een klein beetje binnen- en buitenaankleding. Bijna al de rest, de 1-liter driecilinder benzinemotor met twee vermogensversies (60 of 75pk) incluis, is identiek. En de Skoda wordt een tikkeltje goedkoper. De vanafprijs bedraagt € 8.500, maar omdat de exacte prijs- en optiestructuur voor België nog niet vast ligt, is het te vroeg om een accurate vergelijking te maken. De vijfdeurs komt eerst, een variant met drie deuren is in aantocht.
Het interieur is minimalistisch, maar degelijk uitgevoerd en omdat de beperkte ruimte goed wordt benut, ook opvallend ruim. En dan is er nog een koffer van 251l. Zowat de grootste in z'n segment. Met de achterbank plat wordt het zelfs 959 liter.
De driecilinder produceert een sympathieke klank en voelt zich uiteraard vooral in de stad in z'n sas. Toch zijn snelwegen geen marteling. De eenheid wordt gepaard aan een vijfbak die we omschrijven als vlot en eerlijk schakelend. Het verbruik blijft van beide versies onder 5 liter. De zuinigste telg stoot elke kilometer zelfs niet meer dan 96gr CO2 uit.