Renault lanceert de Twizy. Dat is een piepkleine tweezitter die we op Belgische bodem al op het Autosalon van Brussel konden bewonderen en die vanaf 17 maart bij de dealer te vinden is. Maar het is géén auto. Het valt onder de regelgeving van de "vierwielers". Renault positioneert het kleine ding enerzijds als een handige, trendy stadsmus en anderzijds - in een versie die beperkt is tot 45km/u - als een voertuig dat door jongeren al vanaf 16 jaar gereden mag worden. Op 17 maart wordt de Twizy op de Belgische consument losgelaten.
De Twizy 45 is er vanaf € 6.990 en de Twizy 80 staat in de catalogus voor ten minste € 7.690. De uitrusting is ronduit karig. Zelfs de door ons gereden topversie, die je € 9.080 armer maakt, heeft geen zetel met verstelbare rugleuning, radio, verwarming of achterruit en de portieren die naar boven openzwaaien hebben nog steeds geen zijruiten en zitten als optie van € 590 in de totaalprijs. Een Dacia (om in eigen huis te blijven) die € 2.000 minder kost, heeft daarbovenop nog eens plaats voor vijf én een riante koffer. Begrijpelijk dus dat Renault auto's even als concurrent wil elimineren. Maar scooters zijn in regel dan weer goedkoper. De batterijen die voor de aandrijving zorgen, zitten bovendien niet in de prijs. Die moet je apart huren. Een huurcontract van 12 maanden en 7.500km kost je bijvoorbeeld €60/maand. Gelukkig kost een volledige tankbeurt slechts (ongeveer) een euro. Daar geraak je dan realistisch gezien zo'n 80km ver mee.
Particulieren die de elektrische Twizy 80 kopen kunnen nog steeds profiteren van een belastingaftrek (op voorwaarde dat het inkomen dat toelaat), maar de Twizy 45 valt onder een ander stelsel. Daardoor kan het perfect dat de 80 in de praktijk een tikkeltje goedkoper uitvalt van de 45. En hoewel beide versies dezelfde basisingrediënten hebben, is de 45 onmogelijk naar een 80 te converteren en vice versa. Wil je (of zoon- of dochterlief) bij het halen van je rijbewijs omschakelen naar een 80 dan moet je de 45 van de hand doen en een nieuwe 80 kopen.