Net als de buitenzijde doet vermoeden, wordt vooral het jonge volkje geviseerd. Dat vertaalt zich naar blinkend plastic, scherp gelijnde vormen en meer van dat. Het had best wat zakelijker gemogen, want Ford laat de conservatieve klant een beetje links liggen. De 1.001 bedieningstoetsen liggen mooi binnen bereik maar maken deel uit van het chaotische geheel dat de Focus binnenin typeert. Het navigatiesysteem (€ 1.000) is een ander knelpunt; Het kleine display (5") geeft de te volgen weg niet altijd duidelijk weer, en getuige daarvan is die vreemde snuiter die ons meerdere malen op hetzelfde rond punt heeft zien passeren. In deze tijd onbegrijpelijk en dus niet het overwegen waard. Sorry Ford.
Positieve kanten zijn er gelukkig ook, te beginnen met het uitstekende uilenzicht en de zitpositie: even werken met het in 2 richtingen verstelbare stuur, en de juiste houding is zo gevonden. De stoffen bekleding mocht net iets fraaier zijn, maar de stoelen zelf zitten comfortabel, met een ruime instelbaarheid en voldoende steun in de bochten. Zeker niet onbelangrijk. Halfleder kost € 825, en dan heb je meteen ook verwarmde zetels vooraan (Iets waar ze apart gerekend € 260 voor vragen). Voor wie het echt bont wil maken is er het Individual Titanium Pack, met onder meer leder van speciale oorsprong en hippe vloermatten - samen een vlotte € 2.050 waard.
Van die ‘packs' zijn er trouwens wel meerdere. Zo worden bepaalde opties samen aangeboden voor een ‘voordelig' tarief, net als in het hamburgerrestaurant. Airco is standaard op de basis-Clipper (Trend Sport), net als radio/CD met USB-aansluiting en bediening op het stuur. Betalen moet je wel voor het opgewaardeerde audiosysteem van Sony met bluetooth, AUX en stemcontrole (€ 400). Dat budget kan oplopen tot € 1.290 als je voor de ‘premium'-installatie kiest (met extra luidsprekers en een subwoofer). Top of the bill is het volledige systeem, inclusief navigatie voor West-Europa, een boordcomputer en een achteruitrijcamera - voor de som van € 1.880.