Nu zuinige wagens het mooie weer maken en de kritiek op dieselmotoren toeneemt, denkt Ford de (voorlopige) oplossing te hebben gevonden. De verpakking - in dit geval een Focus Clipper - doet minder ter zake, mede omdat de krachtige 1 liter benzine met start/stop-functie ook in andere modellen zal verschijnen, zoals de B- en C-Max. De Focus als introductiewaar is echter een logische keuze; een Fiesta met dezelfde motor zou te duur uitdraaien en de impact van een Focus met microhart is gewoon groter. Snelheid en acceleratie zijn in dit geval geen prioriteit, ook al verbaast de kleine krachtbron met z'n prestaties. Ford gaat voor flexibiliteit, duurzaamheid, zuinigheid en uiteraard een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Net als een diesel dus, maar met minder (schadelijke) neveneffecten.
Van de prijs schrikken we niet. De ontwikkeling van de driepitter nam een ambtstermijn in beslag, en die kosten worden deels doorgerekend natuurlijk. Concreet? De 100pk-versie start vanaf € 20.200, die met 25 extra paardjes kost nog eens € 1.000 meer. Ter vergelijking, de meer volumineuze 1.6 TI-VCT met 105pk is er voor € 19.600, die met 125pk komt op € 22.250. Die laatste is prijziger dan de 125pk-sterke 1l Ecoboost, heeft een hogere CO2-emissie (149g/km > 117g/km) en is dus gedoemd om te verdwijnen. De 1l met 100pk laat met 109g/km bovendien een nog lagere waarde optekenen. De break, of Clipper zoals Ford liever hoort, is in elke uitvoering telkens € 900 duurder dan de gelijkgestelde vier- of vijfdeurs. Op eenzame laagte staat een 1.6l benzine met 85pk (€ 16.550), maar die is er niet als stationcar.
We trekken naar Spanje voor een eerste rit met een Focus Clipper 1.0 Ecoboost 125pk, waar het voorgeschotelde parcours niet veel meer dan een aaneenschakeling van kronkels is die ons in hellende lijn naar de bestemming leiden - niet echt ideaal om een representatieve verbruikstest uit te voeren zeg maar. Dan maar zien hoe goed de motor reageert op onze rechtervoet; De soepelheid testen dus. De resultaten van dat onderonsje zijn verrassend, wat gezien de omstandigheden ook geldt voor de dorst onderweg.