De eerste Focus was een auto met een missie; Een scherp gelijnde bol op wielen, die niemand koud liet. Generatie twee was zijn streken kwijt en bracht niets vernieuwend. En nu? Nu zijn we het noorden een beetje kwijt. De Focus poogt er als een wolf uit te zien - en het is een agressief zicht, met die spitse kijkers en valse luchthappers - maar hij geraakt er niet helemaal mee weg. Meer nog, voor een moderne auto begint het er wat gedateerd uit te zien. Een té drukke boel vooraan misschien? Achteraan zijn de tekenaars zelfs helemaal uit de bocht gegaan, of toch wat de vijfdeurs betreft. Moet wel gezegd dat de Clipper er beter uitziet. Die heeft nog steeds een Koreaanse poep, maar in wezen is het meer een kleine Mondeo. Minder frivool dan de kortere Focus, maar dan op een goede manier.
Tot daar onze betwistbare smaak, want er zijn belangrijker zaken in het leven. Cijfertjes bijvoorbeeld. De Focus Clipper is, ondanks de gelijke wielbasis, langer dan de rest van de bende; 4,55m tegenover 4,53m voor de vierdeurs en 4,35m voor de vijfdeurs. Hij is ook hoger - 1,5m tegenover 1,48m - maar de breedte is bij het trio vanzelfsprekend gelijk gebleven (1,82m met de spiegels niet meegerekend). De koffer biedt een royale 490l aan bagageplaats, en met de nodige ingrepen loopt die lege ruimte op tot 1.516l - met een vlakke laadvloer en een lage drempel op de koop toe. De beenruimte kan je vergelijken met de concurrentie; reizen met volwassenen doe je dan ook liever in een grotere auto. Enkele opties nog? Want voor dat wolvenpak heeft Ford nog wat extra in de schuif, zoals zij- en bumperschorten, een grote achterspoiler en rode remklauwen. Dat alles in een pakket dat je € 1.200 armer maakt. Dwarsliggers voor de Clipper kosten € 250, getinte ruiten achteraan € 200 en prijzen van lichtmetalen velgen schommelen tussen € 300 en € 1.000. Een alarm kan ook (€ 500), net als een vaste trekhaak (€ 470) of een inklapbaar model (€ 700). Mistlichten vooraan zitten bij de Clipper mee in de prijs.