Vraag maar aan de Duitsers: er kunnen nooit genoeg segmenten zijn. Dus wordt er ge-crossover'd, ge-vierdeurscoupé'd en ge-shooting brake'd dat het een lieve lust is. Al heeft al die creatieve scheppingsdrang soms ook gevolgen voor de klassieke segmenten, met name op de hogere treden van de statusladder. Behalve bij alweer die dekselse Duitsers uiteraard, blijkt het in Europa niet eenvoudig meer te zijn om binnen hetzelfde merk én een luxeberline én een hogere middenklasser tegen een gezonde frequentie aan de man brengen. Opel zag de bui een tijdje geleden al hangen, toen het de Vectra en de Omega in één enkel model liet reïncarneren. Dat werd dan de Insignia. Peugeot deed twee jaar geleden in wezen hetzelfde. Het gooide de 407 en 607 in een mengkom, distilleerde er het rekenkundig gemiddelde uit (plus 1, om bij de generatie te blijven) et voilà: daar kwam eind 2010 de 508 het podium opgereden.
Groter, lichter, krachtiger én zuiniger dan de 407 is deze 508 het Franse antwoord op de Duitse hegemonie in het segment van de reisberlines. Met aan de ene kant van het gamma een e-HDi zelfontbrander die amper 109gr CO²/km uitstoot, terwijl de best geklede op de familiefoto een 204pk ontwikkelende 2.2 HDi onder de kap krijgt. Het is deze laatste, enkel verkrijgbaar als GT, die wij vandaag op de rooster leggen. Als SW kost hij naakt € 40.400 en is daarmee € 1.870 duurder dan de vierdeurs. Met metaalkleur aan € 570, een nappa lederen interieur aan € 1.800, een gemotoriseerde achterklep aan € 650 en een alarm voor € 400 loopt de totaalprijs op tot € 42.200.