Peugeot biedt zijn vlaggenschip aan in twee configuraties: de 508 berline en de 508 SW. Deze laatste meet 4,81m, wat 4,8cm langer is dan de afzwaaiende 407 SW. Hij slaagt erin maximaal 660 liter onder te brengen in de koffer, met de achterbank in twee delen plat krijg je tot maximaal 1.851 liter op de vlakke laadvloer kwijt. De wielbasis groeide met maar liefst 9,2cm, wat de beschikbare ruimte voor de achterin gezeten passagiers aanzienlijk vergroot - twee mensen van elk 1m93 achter elkaar zouden geen reden meer mogen hebben tot morren. De grote raampartijen en korte overhangen zorgen voor een prima overzicht op het verkeer, terwijl het 1,63m² grote panoramisch glazen dak het interieur luchtig en licht maakt. Dit laatste is overigens standaard op de SW.
Als we de 508 goed en wel langs de buitenkant overlopen, valt vooral de spitse, duikende snuit op die met zijn katachtige kijkers en verfijnde chromen biesjes ietwat contrasteert met de brede heupen achteraan. Dat leest lomper dan het in werkelijkheid is, want de wigvorm die hierdoor ontstaat en de opgeruimdheid van het hele ontwerp geven de 508 een zekere feliene elegantie mee, alsof de weerstand van de lucht op de Peugeot niet van toepassing is. Dat is trouwens niet uitsluitend een subjectieve indruk: de Fransen zorgden er voor dat de naden tussen de koetswerkonderdelen zo klein mogelijk bleven, minimaliseerden het aantal onderbrekingen in de lijn en werkten externe accessoires zoals antennes en ruitensproeiers zoveel mogelijk weg. Het levert een puike Cx waarde van 0,26 op (0,25 voor de berline).