Toen Peugeot aan opvolging werkte voor zijn 407 en 607 en zich afvroeg of elk model afzonderlijk nog voldoende levensvatbaar zou zijn, kwam het tot de conclusie dat de waarheid (althans voorlopig) in het midden ligt. De 508 volgt met andere woorden de 407 op, zij het dan dat eerstgenoemde een trapje hoger wordt ingeschaald. Peugeot's nieuwbakken aanvoerder is groter, krachtiger en comfortabeler dan die oude 407, maar werd tegelijkertijd ook lichter, zuiniger en milieuvriendelijker. Het interieur werd gevoelig ruimer en komt zo goed als op het niveau van de 607 te staan. De 508 introduceert een nieuw merkgezicht in het gamma, dat gekenmerkt wordt door een minder nadrukkelijk gapende radiatorrooster en verfijnder gestileerde lichtunits. Samen met het gladde koetswerk, ontdaan van onnodige details, verleent die designwending de koets van de 508 een tijdloze, katachtige gratie. Dezelfde benadering vinden we terug in het interieur, dat comfortabel, ruim en stijlvol werd uitgewerkt. Vooral achteraan nam de beenruimte gevoelig toe en dat is met het oog op de introductie op de Chinese markt geen toeval. De Fransen hebben anderzijds nog steeds niet de ergonomische knowhow onder de knie waarvan hun oosterburen zich wel al een tijdje meester hebben gemaakt. Hier en daar is het zoeken naar de juiste knopjes en ook de geluidsisolatie mocht nog een tikje dikker.
Onder de kap vinden we een uitgebreid scala aan krachtbronnen: drie 1.6 benzines en vijf zelfontbranders met een longinhoud van 1,6, 2,0 en 2,2 liter. In het segment van de grote reiswagens bestaat het cliënteel voor twee derde uit fleetklanten, en die kiezen begrijpelijkerwijze massaal voor de versie met lage CO² uitstoot. De 1.6 e-HDi spuwt amper 109gr per km uit. En toch kiest ruwweg 10% voor de veel krachtigere GT. Die gooit het met een performante diesel, een aangepaste voortrein en nog wat andere specifieke details over een heel andere boeg. Het resultaat is een pittig sturende, krachtige en comfortabele reisberline die niet echt hoeft wakker te liggen van de concurrentie in het segment. Vergelijkbaar uitgeruste, met evenveel spierballen gekweekte premiumduitsers vallen immers stukken duurder uit, terwijl de Aziatische alternatieven geen zelfontbranders met een in de buurt komende paardenstal kunnen aanbieden.
En zo maakt Peugeot binnen de 508 familie dus toch nog plaats voor een uitgesproken topversie voor een best acceptabele prijs. We kunnen het alleen maar toejuichen. De instapper is een vierdeurs met de minst krachtige benzine-eenheid onder de kap. Die gaat voor € 24.580 van de hand. De vanuit emissiestandpunt meest interessante e-HDi 1.6 zelfontbrander wordt in diezelfde vierdeurs vanaf één uitrustingsniveau hoger ingewerkt, wat de vanafprijs op € 27.830 brengt. Onze testwagen, de 508 SW GT kost met inbegrip van opties € 42.200.