Het is weliswaar zonde, maar EuroNCAP heeft ook de Evoque niet gespaard toen het naging hoe veilig de kleine Range Rover is voor inzittenden en onfortuinlijke voetgangers op zijn pad. Vijf sterren krijgt de Brit mee van het instituut. Enkel minder had nieuws geweest natuurlijk. Het nieuwe model heeft vanzelfsprekend ABS met remkrachtverdeler, noodremhulp en stabiliteitscontrole. Maar in dezelfde rekeneenheid hebben de Britten nog enkele extra lijnen code bijgeschreven. De software kan op die manier ook helpen bij het wegrijden van een helling, onder- en overstuur in de bochten in de kiem smoren, helpen bij het afdalen van een helling en verhinderen dat de Evoque kantelt (door hem rechtdoor te sturen). Voor TSA (Trailer Stability Assist) geven we extra punten. Dat systeem herkent een slingerende aanhangwagen (de Evoque mag minimaal 1,5 en maximaal 1,8 ton slepen, afhankelijk van de versie) en stabiliseert die door de auto selectief af te remmen.
Het zicht rondom is vanop de bestuurdersstoel geen stuiver waard, Range Rover biedt daarom voor € 1.430 een setje camera's aan die een beeld verschaft in all richtingen. De achteruitrijcamera kijkt vanuit een lekker laag perspectief. Omdat de verlichting naar achteren voor een keer bijzonder goed is, parkeer je evenwel net zo makkelijk via de gigantische buitenspiegels. Dat de wettelijke veiligheidskit (gevaarsdriehoek en zo meer) én een derde hoofdsteun op de optielijst staan kost de Evoque echter ook weer punten. Ze kosten samen amper € 75, maar dat soort krenterigheid straffen we af. Zeven airbags, knieairbag voor de bestuurder inbegrepen en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterste zitplaatsen zijn gelukkig wel steeds aanwezig.