Tegen de stroom ingaan is maar een goed idee als je stevige peddels hebt. De Range Rover Evoque heeft er twee, en dan doelen we niet op de gigantische buitenspiegels. De hoge, scherp klimmende schouderlijn die helemaal achteraan nét niet het zakkende dak ontmoet, de magistraal uitgewerkte kijkers en de minuscule raampartijen ... zorgvuldig geboetseerde details die Range Rover's nieuwste benjamin een ego van jewelste meegeven. Ook binnenin is het in de modern en fris vormgegeven Evoque gezellig toeven, al vielen er hier al wat meer opmerkingen te noteren. Waar de Evoque flaneert, wordt hij gezien en aangegapen. Zeker als coupé, en laat dat nu net de versie zijn die wij mee op zwier namen.
De verleider van dienst is de Range Rover Evoque Coupé met de 2.0 Si4 onder de glamoureuze kap. We kozen voor de Dynamic afwerking waardoor het prijskaartje optieloos € 49.700 vermeld, maar dan zitten we weliswaar al in de topversie. Lederen, elektrisch verstelbare zetels zijn dan reeds je deel, net als een volledig infotainmentsysteem van Meridian, 19-duims lichtmetaal, xenonverlichting, automatische klimaatregeling met twee zones en een snelheidsregelaar. Om maar enkele zaken te noemen. Mag het iets minder zijn, dan kan je terugvallen op de goedkopere Prestige en Pure, maar zelfs die laatste versie is zo rijkelijk uitgerust dat van een basisversie eigenlijk geen sprake meer is. Wat Range Rover dan ook niet doet. Mag het iets meer zijn daarentegen, kan er nog naar hartelust afgevinkt worden op de optielijst. Met onder meer de pakketten Dynamic Plus (€4.580), Cold Climate (€ 830), een panoramisch vast glazen dak (€970), Adaptive Dynamics (€1.250), metaalkleur (€ 730) en nog veel, véél meer zijn we bij onze testauto de tel kwijt geraakt ten noorden van de € 60.000.
Als Range Rover moet je op het terrein ook één en ander kunnen bewijzen, wat de Evoque gelukkig ook doet. Toch als je voor een versie met vierwielaandrijving kiest. Hoe dan ook zullen de meeste Evoque's hun leven slijten op het asfalt, en ook daar valt de Range niet door de mand. De ophanging is comfortabel afgesteld en houdt het koetwerk gedegen onder controle. De optioneel magnetisch gestuurde demping (Magneride) raden we zonder meer aan. We voelen iets minder voor de potente Si4 krachtbron, een geblazen 2.0 vierpitter is dat die 240pk ter beschikking stelt. De Evoque wordt van zoveel geweld wat nerveus en stoot daardoor tegen de grenzen aan van de elektrische stuurbekrachtiging, wat afbreuk doet aan de rijbeleving. Met een testgemiddelde van 12l/100km is de keuze helemaal vlug gemaakt. Kies voor de diesel.