Opel's marketingafdeling heeft een koosnaam voor hun versie van de sportieve voorophanging. Het stukje techniek heet Hiperstrut (standaard!); performante veerpoten die de koppelreacties in het stuur opvangen en een accuratere sturing beloven. Gecombineerd met de sterke wattstangen achteraan staat de GTC klaar om zich netjes in elke bocht de plaatsen. Dit is een zeer scherp sturende Opel, met voldoende feedback voor de bestuurder. De Duitsers hebben hun werk goed gedaan, door de elektromotor van de stuurbekrachtiging rechtstreeks op de tandheugel te monteren, in plaats van onderaan de stuurkolom. We hebben wel twijfels bij het optionele Flexride-onderstel (€ 950), gekenmerkt door de tour- en sportknop. Eenmaal die laatste ingedrukt lichten de tellers rood op en krijg je het gevoel dat de auto zich opspant, maar meer dan dat haal je er ook niet uit. Of toch niet als je het op de openbare weg uitprobeert. Het verschil namelijk is te miniem om bij legale (en zelfs illegale) snelheden een zekere impact te hebben op de rijbelevenis. Bovendien is de GTC op zich al geen sportieve wagen - weer te danken aan de 1.393kg die hij op de weegschaal zet. Bijzonder spijtig, want de ophanging verdient beter.
Nu blijft de vraag of de dieselmotor erin slaagt om die hele handel vlotjes van A naar B te loodsen. Het moet gezegd dat deze 2.0 CDTI al een stuk bruikbaarder is dan de kleinere benzine met turbo, en dus ook plezieriger in de omgang. Het opgemeten verbruik ligt ook een pak lager, in ons geval 7,2l/100km. Jammer van die lange schakelwegen, dat wel. De trekkracht ontplooit zich rond 1750tpm en loopt door tot 2500tpm, wat dan weer voor vlotte hernemingen zorgt. Wie aan een hoger toerental nog spektakel verwacht is eraan voor de moeite. Opel claimt een 0 naar 100km/u acceleratie in 8,9sec en een top van 210km/u. Voor alle duidelijkheid: Wij hebben niet de moeite gedaan om die cijfers te verifiëren - zo wereldschokkend zijn ze immers niet. Misschien toch wachten op die OPC?