De GTC is knap, laat daar geen twijfel over bestaan. Er zijn altijd minpunten natuurlijk, zoals het misplaatste chroom op de neus - om het familiegezicht te behouden uiteraard. Het verwantschap met de gewone Astra is duidelijk, ook al hebben ze amper een koetswerkonderdeel gemeen. Het lijnenspel is agressief en modern; de GTC komt hiermee héél dicht in de buurt van de VW Scirocco. Wat niet wil zeggen dat ze op elkaar lijken, maar het blijft niettemin een compliment.
Toch een puntje van kritiek: Blijkbaar heeft men in Rüsselsheim achteraf pas gemerkt dat de richtingaanwijzers op de voorvleugels ontbraken. Wij vermoeden dat ze er snel een nietszeggend paar hebben 'opgeplakt'. Voor een mooi ontworpen koets als deze kon men best een (led)lampje of twee inbouwen.
Onze testwagen is geschoeid met 19" lichtmetalen velgen (€ 300 op ‘Sport' en € 900 op ‘Enjoy'), die ten opzichte van de remschijven wel wat overdreven ogen. De GTC is ook beduidend gegroeid ten opzichte van z'n voorganger, en is nu 4,46m lang en 1,84m breed, met een wielbasis van 2,69m en spoorbreedte van 1,58m vooraan en achteraan. Meer dan de vijfdeurs dus, waardoor hij steviger op poten staat.