Renault is specialist ter zake. Na de succesvolle Espace had het merk alweer een gat in de markt gevonden, met hoge verkoopscijfers als resultaat. Een tegenoffensief van verschillende concurrenten volgde snel, maar even succesvol waren die niet allemaal. Wie kan er zich buiten de Xsara Picasso en andere Zafira's nog de Nissan Almera Tino herinneren? Juist ja. En net op het moment dat de familiebusjes over hun gloriemoment heen lijken te zijn - we wijzen in de richting van de crossovers - komt Renault met deze Scénic 2012 op de proppen.
Het basismodel kost € 20.950. In ruil krijg je de Authentique-uitvoering met een 1.6-liter benzinemotor (110pk). De goedkoopste diesel heb je voor € 22.300, met een vermogen van 95pk. De 1.5-liter is er verder ook nog met 110pk (vanaf € 23.600) en wordt vergezeld door de 1.6 dci met 130pk (Dynamique Energy, vanaf € 28.050), die we al eens eerder getest hebben in de Nissan Qashqai. Wie het grootser ziet heeft geluk, want Renault biedt in de Privilège-klasse ook een 2.0 dci met 150pk (automaat, vanaf € 31.800) en 160pk (vanaf € 30.400). Een automaat met dubbele koppeling (EDC) staat eveneens op het programma, verkrijgbaar vanaf de Expression-lijn en enkel in combinatie met de dci 110pk (vanaf € 25.850). Onze testwagen, een "Bose" Energy 1.5 dci 110pk, start vanaf € 26.900.